Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Kutyaszorítóba kerültek az európai vállalatok: amellett, hogy meg kell küzdeniük az energiaválság és az infláció hatására meggyengült vásárlóerő hatásaival, az alkalmazottjaik is béremelést követelnek – írja a Bloomberg.

Miután a reálbérek csökkenése egész Európában problémát jelent, az euróövezetben októberben 10,7 százalékkal emelkedtek átlagosan az árak éves bázison, míg a fizetések mindössze 4,1 százalékkal nőttek az egy évvel korábbi szinthez képest.

Sztrájkok kora

Ez pedig kontinensszerte sztrájkokhoz vezetett. Franciaországban a TotalEnergies finomítóiban dolgozók munkabeszüntetése okozott üzemanyaghiányt, de a skandináv SAS légitársaság pilótái és a Stellantis autógyártó olaszországi brigádja is sztrájkolt az elmúlt hónapokban. A brit vasúti munkások akcióját az utolsó pillanatban lefújták ugyan, a brit postai szolgáltató Royal Mail alkalmazottjai már novemberre és decemberre is ígértek munkabeszüntetéseket.

Magyarországon sem csak a pedagógusok sztrájkoltak a közelmúltban, a Volánbusz béremelést követelő munkavállalóit képviselő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) is munkabeszüntetést hirdetett meg október végére. Ezen a részvételi arány végül elmaradt a várakozásoktól, de Dobi István szakszervezeti elnök szerint ez a cég megfélemlítő magatartására és trükközésére vezethető vissza.

Elhúzódhatnak a tárgyalások

A termelékenység romlása mellett komoly dilemma lesz a béremelések abszolválása a cégek számára a Nestlé SA vezérigazgatója, Mark Schneider szerint. 

A legtöbb országban a bértárgyalások még jövőre is tarthatnak majd a téli időszakban vagy akár az egész első negyedévben is

– mondta.

A 3,9 millió feldolgozóipari munkást képviselő IG Metall szakszervezet a tárgyalások során azzal a követeléssel hozakodott elő, hogy olyan mértékben emeljék a fizetéseket, amilyen mértékben az áramszámlák növekedtek, ez azonban éves viszonyításban 40 százalékos pluszt jelentene. A munkaadókat, köztük az Airbust, a Mercedes-Benzt és a Volkswagent képviselő szervezet azonban ezt kivitelezhetetlennek tartja, mivel az érintett cégek csak kisebb csoda folytán termelhetnek annyi extra profitot, amely fedez egy ilyen mértékű emelést.

A vásárlók sem tolerálnak további emeléseket

"Ebben az időszakban nem számolhatunk megfelelő mértékű növekedéssel ahhoz, hogy eleget tegyünk a béremelési igényeknek" – mondta Stefan Wolf, a Gesamtmetall elnöke, hozzátéve, hogy az infláció a munkavállalók mellett a munkaadóknak is okozott nehézségeket. Ugyanakkor az, hogy Németországban 22 százalékkal emelték a minimálbért, olajat önthet a szakszervezeti követelési tűzre.

"A cégek többségének az első félév még könnyű volt, gond nélkül tudták emelni az árakat. Most azonban a globális kereslet csökken, a vásárlók pedig már nem fogadják el az újabb drágulást" – mondta Philippa Sigl-Glöckner, a német Dezernat Zukunft kutatóintézet ügyvezető igazgatója.