Tíz éve annak, hogy kinevezték az első versenyszférából érkező, nagy tapasztalattal rendelkező menedzsert egy állami vállalat élére. Az illető Heinrich Vystoupil, az Austrian Airlines korábbi romániai igazgatója volt, a vállalat pedig a Tarom, a román nemzeti légitársaság - vezeti fel a régóta húzódó csődtörténetről szóló helyzetjelentését a Maszol az economica.net cikke alapján.

A kormány nem teljes mértékben jószántából, hanem a Nemzetközi Valutaalap nyomására döntött úgy, hogy 15 állami vállalatnál igazi menedzserekkel váltja fel a politikai alapon kinevezett igazgatókat. Vystoupil kinevezésére 2012 októberében került sor, a pályafutása a Tarom élén azonban egy hétig tartott.

A stafétát Christian Heinzmann vette át, aki korábban a luxemburgi Luxair elnöke volt. Pár hónappal kinevezése után közölte a sajtóval, hogy az állami légitársaság kárára megkötött szerződéseket talált a Taromnál, valamint olyan alkalmazottakat, „akik keményen dolgoznak, míg mások otthon ülnek”.

Bukott tervek

Az új menedzser merész tervekkel rukkolt ki. Azt ígérte, hogy 2015-re nyereségessé teszi a 2008 óta veszteséges vállalatot, 2016-ra pedig az előző évre betervezett 92 millió lejnél is nagyobb profitot, 173 millió lejt prognosztizált. Mindebből semmi sem valósult meg: 2015-ben 27,4, 2016-ban pedig 46,9 millió lejes veszteséget mutatott a könyvelési mérleg.

Mostanra 13-ra nőtt a 2012 óta elfogyasztott vezérigazgatók száma, a vállalat igazgatótanácsában pedig 70 személy fordult meg, jellemzően olyanok, akiknek semmiféle tapasztalatuk nem volt a légi közlekedés és a menedzsment területén. Mindent elmond, hogy a tagok többségét minden új közlekedésügyi miniszter lecserélte a saját pártjának embereire.

Reménytelen helyzet

A vállalatot annak ellenére sem sikerült nyereségessé tenni, hogy egy évtized alatt megfeleződött a dolgozók létszáma, 2173-ról 1144-re csökkent. 2020-ban és 2021-ben a Tarom rekordértékű, 439, illetve 327 millió lejes veszteséget könyvelt el, ami részben a járvány számlájára írható.

Azonban a járvány időközben lecsengett, a Tarom azonban továbbra is bukdácsol. Az első félévet szintén deficittel zárta, ráadásul nagyobbal, mint 2021-ben. Az év első hat hónapjában a légitársaság vesztesége 208 millió lej volt, ami alapján biztosra vehető, hogy 2022 üzleti eredménye a tavalyinál is siralmasabb lesz. A tavalyi volt a 14. egymást követő veszteséges év a vállalatnál.

A Tarom már kapott egy nagyobb összegű állami támogatást, az Európai Bizottság pedig egy újabb tőkeinjekciót is jóváhagyott. Enélkül az állami légitársaság csődbe menne, mondta néhány hónapja Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter.