A Picodi.com Európában és a világon 45 nagyváros tömegközlekedési jegyárait vizsgálta meg és összehasonlította a közlekedési kiadásokat a helyi jövedelmekkel. Ebben az áttekintésben az egyszeri vonaljegyeket és a havi bérleteket vették górcső alá, amelyek korlátlan számú utazásra jogosítanak a város közigazgatási határain belül.

A 45 vizsgált város közül háromban – Luxemburgban, az észt fővárosban, Tallinnban és Málta fővárosban, Vallettában – a tömegközlekedés teljesen ingyenes a lakosok számára.

A rangsorban szereplő többi város közül Londonban (4,85 euró), Zürichben (4,44 euró) és Oslóban (3,65 euró) a legdrágábbak az egy utazásra szóló vonaljegyek. Továbbá a legmagasabb árat a havi bérletért a londoni (253 euró) és a dublini (155 euró) lakosok fizetik. Budapesten egy havi bérlet átszámítva mindössze 25 euróba (9500 forint) kerül.

Azonban, ha összehasonlítjuk a havi bérletek árát a jövedelmekkel az egyes városokban, a brazíliai Sao Paulóban a legkedvezőtlenebb helyzet, ahol a város összes tömegközlekedési eszközének havi használata az átlagfizetés 14,3 százalékát teszi ki. A második és harmadik helyen a listán London és Isztambul áll a közlekedésre fordított összeg tekintetében (a jövedelmek 7,5 és 7,4 százaléka)

Budapest a városok középmezőnyében található – egy budapesti 30 napos bérlet 9500 forintba kerül és ez a budapesti nettó átlagfizetés 2,5 százalékát teszi ki. Hasonló adattal rendelkezik Pozsony (2,5 százalék) és Szófia (2,6 százalék), azonban Varsóban az átlagfizetésnek csak az 1,8 százalékát kell havi bérletre költeni.

A tömegközlekedés árai Magyarországon

A megvizsgált magyar nagyvárosok közül a fővárosban a legdrágább a havi bérlet. Budapestet Miskolc követi 9400 forinttal. A legolcsóbban Győrben tömegközlekedhetünk, ahol 5600 forint egy havi bérlet, de ez csak buszra érvényes. Egy vonaljegy ára meglepő módon Miskolcon és Szegeden a legdrágább: 430 forint. A rangsorban Pécs a következő, ahol egy vonaljegy 400 forintba kerül, Debrecenben pedig 380-ba. Budapesten egy vonaljegyért 350 forintot kell fizetni.

A tanulmány a tömegközlekedésért felelős társaságok 2023 márciusától érvényes árlistái szerinti egyszeri és havi bérleteket vette figyelembe. A rangsorban szereplő városok nettó átlagbérét a numbeo.com oldalról gyűjtötték. Az összehasonlításban szereplő havi bérletek korlátlan utazást biztosítanak minden típusú tömegközlekedési eszközön, de csak az adott városon belül. Az utazók számára legkedvezőbb árakat akkor vették figyelembe, ha ezt a tömegközlekedési vállalat kínálta.