A közelmúltban szavazták meg a kolozsvári és a szászfenesi önkormányzati testületek az első erdélyi metró megvalósíthatósági tanulmányát - írja a Maszol, amely ennek kapcsán újraveszi a beruházással kapcsolatos érveket. A 21 kilométeres hosszúságú vonalnak a tervek szerint 19 megállója lesz. A beruházás értékét kétmilliárd euróra becsülik, a kivitelezésre 128 hónapot, vagyis közel 11 évet irányoz elő a tanulmány.

A projektet támadók megkérdőjelezik, hogy egy Kolozsvár méretű városban van-e létjogosultsága ennek a közszállítási módnak. Az európai metrókkal foglalkozó egyik portál adatiból kiderül, hogy a metró nem csupán a metropoliszok sajátja, jó pár Kolozsvár léptékű városban működik földalatti tömegközlekedés.

Az észak-olasz Brescia városában csak 200 ezren élnek, ennek ellenére van egy 13,7 kilométeres metrója. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy Brescia metropoliszi övezetét 600 ezernél többen lakják. A francia Rouennek is van metrója, annak ellenére, hogy csupán 110 ezer fő a népessége. Azonban a város közvetlen vonzáskörzetében 600 ezren élnek. A spanyol Granada, valamint a francia Lille és Rennes lakossága is kisebb Kolozsvárénál, 250 ezer körül van, azonban a metropoliszi övezeteikkel együtt bőven meghaladja a félmilliót.

Becslésre épül a terv?

Kolozsváron és az azzal összenőtt Szászfenesen, Kisbácsban és Apahidán mintegy 400 ezer ember él, a megvalósíthatósági tanulmány készítői pedig azzal számolnak, hogy mire a metró elkészül, ez 700-800 ezerre nő. A metrószkeptikusok szerint ez pusztán spekuláció, semmilyen hitelt érdemlő prognózis nem támasztja alá.

A kolozsvári projekt ellenzői azt is kétségbe vonják, hogy a napi 164 ezresre becsült utasszám reális volna, hiszen 2019-ben a kolozsvári tömegközlekedést naponta 132 ezer ember vette igénybe. A néhány százezres nyugat-európai városokban, például Bresciában naponta átlagban 44 ezren utaznak metróval, Granadában 47 ezren, Rouenben pedig 80 ezren. Az 570 ezres Malagában a földalattit 2017-ben 5,6 millió ember vette igénybe, míg a kolozsvári metró éves forgalmát 60 millió főre becsülik a megvalósíthatósági tanulmány készítői.

A megvalósíthatósági tanulmány évi 13 millió euró körüli összegre, hozzávetőleg 65 millió lejre becsüli a működtetéséhez szükséges szubvenciót. Ezt Kolozsvárnak és Szászfenesnek saját forrásokból kellene fedezniük,. Szászfenesre minimum 15 millió jutna, miközben a településnek 2020-ban 55 millió lej saját bevétele volt. A történet végén Kolozsvár is saját bevételei tizedét fizethetné a tömegközlekedés támogatására.