Tragikomikus rekordot mondhat magának Románia: öt év alatt, a 2015-től 2020-ig terjedő időszakban a villamosított vasúti hálózat 4 kilométerrel gyarapodott. Az Országos Statisztikai Intézet (INS) adatai szerint 2015-ben 4030 kilométer hosszúságú villamosított vasúti pálya volt az országban, ami 2020-ra 4034 km-re nőtt - írta a Maszol.

Ez még döbbenetesebb annak a fényében, hogy 2014 és 2020 között Románia mintegy 800 millió eurót hívott le a vasút korszerűsítésére az Európai Unió, Connecting Europe Facily (CEF) programjának a keretében. A pénz hat projektre érkezett, amelyek közül kettő meglévő pályaszakaszok korszerűsítését célozta, négy pedig tervek és megvalósíthatósági tanulmányok elkészítését.

Azért volt fejlődés: a Vasútfelügyeleti Országos Tanács kimutatásai szerint 2010-ben 596 pályaszakaszon volt sebességkorlátozás műszaki okokból. 2018-ra ezek száma 442-re csökkent, 2020-ra pedig 389-re. Ezeket a problémákat költségvetési pénzekből orvosolták. Az európai zöld megállapodás célkitűzése az, hogy a tagállamokban a belföldi áruszállítás 75 százaléka vasúton és hajóval történjen.

Románia jelenleg fényévekre van ettől a szinttől, a vasút részesedése az áruszállításban mindössze 12 százalék. Ez nem meglepő, mivel a vasútvonalak állapota a 70-es és a 80-as évek műszaki szintjének felel meg, a tehervonatok átlagsebessége 15-17 kilométer/óra.