Az elnök szerint a döntés nyomán "olcsóbb és biztonságosabb autók" gyártására nyílik lehetőség, és egyben bejelentette azt is, hogy a szövetségi kormányzat új károsanyag-kibocsátási szabályozást tesz közzé.

Elemzők szerint a háttérben a szövetségi kormány és Kalifornia közötti vita húzódik meg, elsősorban arról, hogy Washington nem akarja kiengedni kezéből az autógyárakkal folytatandó tárgyalásokat, illetve az egész országra érvényes, a korábbi szigorításokat lazító egységes károsanyag-kibocsátási szabályzót akar bevezetni. - írta az MTI

QP | Quality Placement

Korábbi sajtóhírek ugyanis arról számoltak be, hogy Kalifornia állam júliusban négy autógyárral - a Forddal, a Hondával, a Volkswagennel és a BMW-vel - írt alá külön megállapodást. Az egyezményben az érintett gyárak a jelenleg érvényben lévő szövetségi szabályozásnál szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák tiszteletben tartására vállaltak kötelezettséget.

Az Egyesült Államok legnépesebb tagállamának régóta joga volt az önálló döntésre az ügyben, a Trump-kormányzat szerint azonban ennek nem tagállami, hanem szövetségi hatáskörnek kell lennie. Gavin Newsom, Kalifornia demokrata párti kormányfője "politikai bosszúnak" minősítette a Trump által bejelentett döntést. "Kalifornia soha nem fog engedélyt kérni Washingtontól azért, hogy megvédhesse családjai és gyermekei egészségét és biztonságát" - nyilatkozta a kormányzó.

A szövetségi környezetvédelmi hivatal (EPA) egyelőre nem jelentette be a Kaliforniának eddig megadott engedély visszavonását.