A Nabucco West konzorcium készen áll a tárgyalások megkezdésére a transz-anatóliai gázvezeték (Tanap) projekt irányítóival az összekapcsolásról és annak módjáról - mondta Christian Dolezal, a Nabucco Gas Pipeline International GmbH szóvivője az azeri Trend című hírportálnak nyilatkozva. Dolezal szerint a konkrét tárgyalások a következő hónapokban indulhatnak el a két projekt összekapcsolásáról.

Azerbajdzsán és Törökország június végén írt alá kormányközi egyezményt a Tanap projekt megvalósítására. Jelenleg a projektben 20 százalékos súllyal a török Botas, 80 százalékkal pedig az azeri állami olajcég, a Socar vesz részt. A tervezett kezdeti kapacitás évi 16 milliárd köbméter földgáz lenne, amiből mintegy 6 milliárd köbmétert kapna Törökország, míg a fennmaradó hányadot továbbítanák Európa nyugatibb részei felé - a terv szerint 2017-től.

A Nabucco West a Nabucco rövidített változata, amely a török-bolgár határtól húzódna Ausztriáig. A terv szerint a csőbe elsősorban az azeri Shah Deniz gázmező fejlesztésének második fázisa adná az energiahordozót. A projekt jelenlegi résztvevői a bolgár energiaholding (BEH EAD) mellett a román Transgaz, a török Botas, az osztrák OMV, a német RWE és a magyar FGSZ. Dolezal ugyanakkor jelezte, az ajtó más, potenciális új belépő előtt is nyitva áll.

A lehetséges új résztvevők között Dolezal a német Bayerngas nevét említette. A konzorcium várakozásai szerint a tárgyalások eredményeképp a német társaság még 2012-ben csatlakozhat a projekthez. A konzorcium emellett továbbra is új tagokat vár a termelői oldalról.

Az azerbajdzsáni Shah Deniz II gázmezőt üzemeltető konzorcium szintén június végén döntött úgy, hogy a Nabucco West gázvezetéket választja a kitermelt földgáz európai szállítására. Később, amennyiben az európai igények indokolják, a vezetéket tovább lehetne építeni a Közel-Kelet és a Kaszpi-tenger felé új források bekötése érdekében.

A vezeték útvonalát meghatározó végső döntés 2013-ban várható, míg az építkezés Dolezal szerint a végső befektetési döntés meghozatala után kezdődhet. Az építkezés 3-4 évig tarthat. Az Európai Unió területén a vezeték nyomvonala elvileg nem térne el a korábbi, hosszabb verzióban tervezettől - eszerint Magyarországon közel 400 kilométeren futna.

A Mol-csoport korábbi álláspontja szerint az eredeti, hosszú Nabucco koncepció nem volt gazdaságilag megvalósítható - hiszen mind a finanszírozási háttér, mind pedig a gáz forrása bizonytalan, míg egy felülvizsgált, rövidebb és kisebb kapacitású vezeték már a magyar olajcég szerint is életképes lehet. A Mol - amelynek 100 százalékos leányvállalata, az FGSZ Földgázszállító Zrt. tagja a Nabucco konzorciumnak - áprilisban jelentette be, hogy az eredeti Nabucco-projekttel kapcsolatban több bizonytalanság merült fel, amelyeket nehéz lenne figyelmen kívül hagyni.