Az amerikaiak több mint fele úgy véli, hogy országukban hideg polgárháború alakult ki - idézte a Business Insider az Edelman, a világ legnagyobb PR-cégének 33 ezer ember megkérdezésén alapuló, október és november közepe között, azaz még a washingtoni törvényhozás januári ostroma előtt készült felmérését (2021 Edeleman Trust Barometer). A válaszadók több mint fele úgy véli, hogy a kormány tagjai és az újságírók szándékosan félrevezetik az embereket.

Az Edelman elemzői szerint a Donald Trump elnök és Joe Biden megválasztott elnök támogatói közötti feszültség erősödése vezetett el ahhoz, hogy az emberek nem bíznak a kormányban és a médiában. A vizsgálat arra is fényt derített, hogy az egymásnak ellentmondó információk áradata megnehezíti a hírek fogyasztóinak, hogy különbséget tegyenek a tények és a kitalációk között, különösen akkor, ha a politikáról vagy a koronavírus-oltásról van szó.

QP | Quality Placement

Az információ csődje

Richard Edelman, a nevét viselő PR-ügynökség vezetője úgy látja, hogy az Egyesült Államokban eljött az információ csődjének időszaka, ami részben a megfelelő minőségű információ hiányára, részben az emberek óriási politikai megosztottságára vezethető vissza. Szerinte mindennek legjobb bizonyítéka az amerikai törvényhozás épülete ellen indított támadás, amelynek résztvevői azt gondolják, hogy elcsalták az 2020. novemberi elnökválasztást, amit semmilyen tény nem támaszt alá.

Ugyancsak a tények csődjét mutatja, hogy az amerikaiak kétharmada nem akarja beoltatni magát a koronavírus ellen a vakcinákkal kapcsolatos minden alapot nélkülöző komoly veszélyekről szóló szóbeszédek miatt. Mindent elmond az emberek hangulatáról, hogy a törvényhozás elleni ostrom alatt valaki azt véste az egyik ajtóba, hogy "Öld meg a médiát!".

Nem néznek utána

Az Edelman felmérésében azt találták, hogy az emberek háromnegyede nem néz utána annak, hogy az információ, ami a világhálón eljut hozzá, milyen viszonyban van a valósággal, a tényekkel. Ennek az a következménye, hogy az internet úgy működik, mint egy visszhangos terem, amelyben az elmondott vélemények összevissza visszaverődnek a falakról anélkül, hogy megszűrnék azokat a tények.

Sajátos módon nagyon sokan a vállalatokban és azok vezetőiben bíznak a kormányuk helyett. Az Edelman felmérésében megszólalók több mint 60 százaléka az üzleti vállalkozásokban bízik. Ezt azzal magyarázzák a szakértők, hogy a vállalatok például a vakcina gyors kifejlesztésével javították imázsukat a pandémia alatt. Emellett azt is értékelhetik az emberek, hogy sok cég igyekezett megtartani dolgozóit, és ezért áldozatokat is hoztak.

Vezérigazgatók

Az amerikaiak úgy vélik, hogy a vállalatok vezérigazgatói elszámoltathatóak azért, amit a cégük tesz, a felmérésben megkérdezettek kétharmada szerint a vezérigazgatók helyettesíthetik a kormány tagjait, amikor valamilyen problémát meg kell oldani. A törvényhozás épülete elleni támadás után az emberek a technológiai óriásoktól, a Twittertől vagy a Facebooktól várják, hogy tegyenek valamit az oldalaikon zajló információáramlás rendbe tétele érdekében.

Összességében a felmérés azt bizonyította, hogy a közvélemény bizalmának visszanyerése érdekében vissza kell állítani az emberek bizalmát a megfelelő minőségű információkban. Ez valami olyasmi, mivel a közösségi média vállalatai évek óta próbálkoznak, ám eddig nem sok eredményt értek el.