Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az EU-s irányelvek alapján 2030-ra a közúti szállítás 30 százalékát át kellene terelni vasútra, ám Magyarországon az elmúlt hónapokban csökkent a vasúton szállított áru aránya, miközben a közúti nőtt - írja a 444.hu. Nagyon drága lett ugyanis a vasúti áram, annyira, hogy a nemzetközi vasúti szállítók egyre többször akkor is kikerülik Magyarországot, ha sokkal rövidebb lenne átmenni rajta.

Egy Szerbiából Szlovákiába menő szállítmányt például olcsóbb Horvátországon, Szlovénián és Ausztrián keresztül körbevinni, mint átvágni vele Magyarországon. Az áram a MÁV által fenntartott vonalakon lett brutálisan drága, és az ország vasúti hálózatának nagy részét ők felügyelik. A másik pályafenntartó a GYSEV, ők sokkal olcsóbbak, de üzemeltetési területük az ország északnyugati részére korlátozódik.

A magyarországi pályahasználati díjak regionális szinten már tavaly is magasak voltak, mert szemben a szomszédainkkal és Németországgal, a magyar kormány nem élt az EU által felajánlott lehetőséggel, hogy a járványra tekintettel csökkentse, vagy akár teljesen eltörölje. Mivel ez a MÁV-nak bevételkiesést jelentene, amit az állami költségvetésből kellene kipótolni, a mostani megszorításokkal terhelt időszakban nem biztos, hogy erre hajlandóságot mutat a kormány.