Amióta Kína elég fejlett lett ahhoz, hogy a nagyobb autógyártók versengjenek érte, a Volkswagen abszolút piacvezető lett, egészen mostanáig. Piaci részesedése 12-16 százalék között mozgott 2008 óta, az utóbbi időben azonban csökkenésnek indult, mostanra azonban visszaszorult 10 százalékra.

Elektromost vesznek

VW 427 ezer autót adott el az első negyedévben Kínában, azonban 440 ezer darabbal megelőzte őt a BYD, a kínai elektromosautó-gyártó. A Volkswagen értékesítésének mindössze 6 százaléka volt elektromos autó, így ebben a szegmensben szinte labdába sem rúgott a kínai gyártóval szemben. A folyamat ráadásul más cégeket is érint: a BYD mellett a Geely is előretör a piacon, miközben a Honda értékesítése is visszaesést mutat.

Tarol a BYD

A shenzeni központú BYD tavaly 1,86 millió autót adott el, és miután kizárólag elektromos típusokat gyárt, ezzel a számmal meg is előzte a Teslát. Értékesítésének döntő része egyelőre Kínában zajlik, így egyelőre csak az ottani piacot halássza el Elon Musk cége elől, de nem zárható ki, hogy más piacokon is sikeres lesz a típus, elsősorban Ázsiában, de az európai és latin-amerikai piacokat is célozzák.

Az idei első negyedévben 550 ezer autót értékesített a BYD, így a kínai 427 ezer mellett bő 120 ezer jutott exportra. Az elektromos autók piacán 38,8 százalék lett a BYD részesedése Kínában, míg a Tesla 10 százalékot tudhatott magáénak, mellettük még öt gyártó ért el 4 százalékos piaci részesedést, köztük a Geely 4,5 százalékot. 

A tőzsdén is előzött

A BYD idén legalább 3 millió járművet szeretne értékesíteni, a Bloomberg elemzője szerint a 3,7 milliós mennyiség sem kizárt. A BYD cégértékben is lekörözte a Volkswagent: idén 16 százalékos emelkedés után 95 milliárd dollár lett a cég teljes kapitalizációja a hongkongi tőzsdén, míg a Volkswagen részvények összértéke 77 milliárd dollárnak felel meg. Hozzá kell tenni, hogy a Tesla tőzsdei értéke 500 millió dollár: Elon Musk cégénél nagy nyereséget várnak a befektetők hosszabb távon.

Egyszerű modell, egyszerű gyártás

Felmerül a kérdés, hogyan tudtak a kínai gyártók ilyen könnyen nagy részesedést szerezni a piacon, miközben korábban, a belső égésű autók korában erre esély sem volt. Az ok kézenfekvő: az elektromos autó egy sokkal egyszerűbb szerkezet, mint a belsőégésű. Ha nem tesznek bele túl sok extrát (mint például önvezető rendszer), akkor egyszerű és olcsó a gyártása, a legnagyobb költségtételt az akkumulátor jelenti.