Még 2019 végén a Volkswagen menedzserei a cég wolfsburgi központjában rájöttek, hogy komoly problémába futottak bele Kínában, azon a piacon, amelytől az autógyártó a legtöbbet várja, különösen azután, hogy az autók átállnak elektromos meghajtásra – írja a Reuters.

A VW kiemelkedően fontos típusa, a Passat elbukott egy nem hivatalos törésteszten, amelyet a kínai biztosítók technológiai intézete, a CIRI Auto Technology Institute végzett. A vizsgálatot azért folytatták le, mert elégedetlenek a standard C-NCAP tesztekkel, amelyeket a kormány autótesztelési intézete, a CATARC végez.

A CIRI tesztje a frontális ütközés egyik fajtáját szimulálta, amelyben a két autó a vezető oldalán lévő részével csapódik össze. A normál szemtől szembe teszteknél a járművek elejének 40 százaléka találkozik, míg ennél csak 25 százaléka, így az ütközési erő kevésbé oszlik el a karosszérián. A VW Passat bal elejét legyalulta a szemből érkező autó, és ami az igazán nagy bajt okozta az autógyártónak az az, hogy az erről készült videó futótűzként terjedt el az internetet. A Volkswagen imázsa Kínában is német mérnöki tudásra és a különleges minőségre alapul, ami alá ez a teszteredmény akkora gödröt ásott, amibe egy nagyobb autó is eltűnhet.

A félreértések elkerülése végett hangsúlyozni kell, hogy a Passat átment a hivatalos kínai törésteszteken, akárcsak azokon, amelyeket Európa nagyobb részén is végeznek. Iparági szakértők szerint ezek jobban tükrözik azokat a forgalmi viszonyokat, amelyek az öreg kontinensre vagy Kínára jellemzőek. Példának hozzák fel, hogy az ázsiai országban, szemben az USA-val, fizikai akadályok választják el egymástól az autópályákon egymással szemben haladó autókat. Emellett jóval kevesebb kisteherautó és SUV fut az utakon.

Gyors változtatások

A cég wolfsburgi központjában nem vették félvállról a bajt – bizonyára részben azért, mert tudják, hogy még egy olyan ügyet, mint amilyet az üzemanyag-fogyasztási teszteket átverő dízelmotorok okoztak, nem engedhetnek meg maguknak. Napok alatt összeállítottak egy tucatnyi mérnökből álló válságstábot, amely elutazott a Passatot gyártó SAIC-Volkswagen üzemébe. Ez a cég 50-50 százalékban van a VW és a kínai állam tulajdonában.

A team 2020 elejére kitalálta, hogyan kell megerősíteni az autó szerkezetet – amelynek nyomán az új változat már átment a nem hivatalos teszten –, ám ez nem olcsó mulatság. Járművenként 400 jüanba (közel 20 ezer forint) kerül – tudta meg a Reuters az ügyhöz közel álló forrásokból. Mivel a változtatás a cég más típusait is érinti, több száz ezer autótól van szó, így ez a pluszköltség több tíz millió dollár többletkiadást okoz a vállalatnak, miközben a VW az egész világon csökkenteni akarja az autógyártás költségeit.

Hosszabb távú kár

Úgy tűnik azonban, hogy a kár hosszabb távon sújtani fogja a VW-t Kínában. Míg 2015-ben még minden eladott autón 1400-1500 euró profitot értek el, ez mostanra 1000 alá csökkent, közelebb van a 800 euróhoz – állítják a Bernstein tanácsadó cég elemzői. A VW nem kommentálta ezt a becslést, ahogy azt sem, hogy egy belső emlékeztetőben, ami a Reuters birtokába került, elrendelték, hogy a SAIC-Volkswagennél 30 százalékkal csökkentsék az üzemek költségeit.

A SAIC-Volkswagen árbevétele 26 százalékkal, 174,5 milliárd jüanra esett 2020-ban az egy évvel korábbihoz képest, a nyereség 23 százalékkal, 31 milliárd jüanra csökkent. A Passat eladásai – korábban ez volt a cég legkeresettebb szedánja – az LMC Automotive tanácsadó cég adatai szerint 32 százalékkal, 146 ezer autóra hanyatlott. Bár ebben szerepe van a pandémiának, a visszaesés jóval nagyobb, mint a kínai piac általános 6,8 százalékos csökkenése 2019-hez képest.

Még riasztóbb, hogy a SAIC-Volkswagen hanyatlása 2021-ben is folytatódott. Az cég eladásai az év első felében 7,8 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest, amelyet tönkre tett a pandémia, miközben a kínai újautó-piac 29 százalékkal bővült. Ebben az időszakban valamivel több mint 47 ezer Passatot adtak el, miközben a típus ellenfeleiből, a Toyota Camryból több mint 91 ezer, a Honda Accordból több mint 89 ezer kelt el. A töréstesztválság előtti időszakban, 2019 első felében még 91 ezer Passat, 112 ezer Accord és 85 ezer Camry került első gazdájához.