Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A márkanevek értékelésére specializálódott Brand Finance tanácsadó vállalat úgy gondolta, hogy Erzsébet királynő 90. születésnapja alkalmából megbecsli, mennyit hoz a monarchia a brit gazdaságnak, illetve mekkora lenne az értéke, ha vállalat lenne. A cég szerint a költségek levonása után a királyi ház 2016-ban nettó 1,144 milliárd fontot (közel 450 milliárd forint, a négyes metró ára) hoz a brit gazdaságnak.

Alapos számolgatás

A kiadások között figyelembe vették a királyi család tagjainak fizetését, a paloták karbantartásának költségét, a biztonsággal kapcsolatos kiadásokat. A bevételeket gyarapította a híres monarchiának köszönhető idegenforgalomból befolyó jövedelem, a királyi ingatlanvagyon (Crown Estate) hasznosításának köszönhető bevétel, továbbá az úgynevezett Királyi Tanúsítvány (Royal Warrants) alapján elért jövedelem.

Az utóbbit azok a kereskedők, gyártók és szolgáltatók kaphatják meg, amelyek legalább egymás követő öt éven át rendszeresen szállítanak árut vagy végeznek valamilyen szolgáltatást a király családnak. A tanúsítványt ötévenként meg kell újítani. Azokat a termékeket, amelyeket ezzel a logóval, esetenként a királyi címerrel árulnak, drágábban lehet értékesíteni.

Szép növekedés

A Brand Finance elvégezte a királyi ház jövedelmével kapcsolatos számítást az évtized végéig. Eszerint 2017-ben 1,188 milliárd, 2018-ban 1,203 milliárd, 2019-ben 1,218 milliárd, 2020-ban pedig 1,234 milliárd fontot hozhat a monarchia a brit gazdaság konyhájára. Eszerint évente átlag közel két százalékkal nőnek a bevételek.

A tanácsadó cég adott egy becslést arra is, mekkora lenne a monarchia "piaci értéke", ha úgy tekintenénk rá, mint egy vállalatra. Figyelembe vették a királyi ház ingó és ingatlanvagyonát beleértve ebbe a Corwn Estate és a Crown Jewels, azaz a királyi jelvények értékét is. A végeredmény 58,4 milliárd font, amely közel 23 ezer milliárd forint, azaz a magyar GDP-vel összemérhető összeg.

Milyenek lesznek az utódok?

Erzsébet királynő népszerűségének csúcsa közelében van, ám tovább folyik a régi vita arról, nem idejét múlta-e egy monarchia a 21. században - értékeli a királyi márkát David Haigh, a Brand Finance vezérigazgatója. A tanácsadó cég vezetője szerint akárhogy is vélekedjünk erről, az biztos, hogy gazdasági szempontból kifizetődő a királyi ház "üzemeltetése".

A királynő kiemelkedően sokat dolgozik, minden erejével azon van, hogy ellássa a monarchia életében rá háruló feladatokat - teszi hozzá a szakember. Érdekes kérdés, vajon fia, Charles herceg vagy unokája, Vilmos herceg is olyan kiváló "vezérigazgatója" lenne-e a "Brit Királyi Ház Rt.-nek", mint II. Erzsébet.