A teljes magyar konténerpiac közel 170 ezer TEU (azaz 20 láb hosszú konténer egységnek megfelelő) nagyságú, ami összességében 10−11 százalékkal zsugorodott tavaly. Az import 20−25, bizonyos területeken 30 százalékkal csökkent, az export azonban 6−8 százalékkal nőtt a Maersk Hungary adatai szerint, amelynek vezetői szerint utóbbi tendenciát kihasználva tudott jelentős eredményeket elérni a vállalat egy erőteljesen ügyfélközpontú stratégiával.

A múlt évben többek között két nagy esemény, az olimpia és a foci Európa-bajnokság emelte meg a Magyarországon termelő szórakoztatóelektronikai cégek forgalmát, ami így ellensúlyt hozott exportoldalon az alapvetően importdomináns magyar konténerpiacon. Ennek köszönhetően sikeres évet zárt 2012-ben a Maersk Hungary − mondta lapunknak Gebhardt Tamás értékesítési vezető. Hernád Ágnes ügyvezető igazgató szerint tavaly megfordultak a magyarországi konténerpiac jellemző arányai, mivel a belföldi fogyasztáscsökkenés továbbra is jelentős, erősödött azonban az export aránya azon vállalatok körében, amelyek konténerszállításait jellemzően a Maersk végzi.

Egy alapvetően csökkenő piaci környezetben a belső piac átstrukturálódása mellett jelentősen növekedett a vállalat piaci részesedése. Üzleti stratégiánk fókuszában ügyfeleink megtartása és a prémium szolgáltatást kereső partnerek megnyerése áll. A Maersk prémium szolgáltató, ügyfelei a szolgáltatás stabil minőségét, a megbízható és kiszámítható lead time-ot (szállítási idő) és szervizháttért várják el minden piaci körülmények között − fogalmazott Gebhardt Tamás, hozzátéve, hogy ezzel a stratégiával sikerült megtartaniuk a cég magas piaci részesedését és sikerült két számjegyű növekedést elérniük 2012-ben. Ezt kiegészítve Hernád Ágnes elmondta, hogy cégük mintegy 13 százalékos összesített volumennövekedést tudott elérni 2012-ben, ami jelentős piaci bővülést is jelent egy alapvetően csökkenő piacon.

A Maersk vezetői szerint 2013-ban várhatóan tovább zsugorodik a hazai konténerpiac. Már lezárultak a nagy ügyfelek tenderei, megtartottuk forgalmunkat − mondta Gebhardt Tamás. Az értékesítési vezető hozzátette, hogy várhatóan a hűtőkonténer-piacon lesz változás, ahol jelentős áremelést − mintegy 750 dollár/TEU − hajtottak végre, mivel ezen a területen világviszonylatban sem volt megfelelő a fuvardíjszintek jövedelmezősége. Az áremelés azonban elkerülhetetlen volt ahhoz, hogy prémium szolgáltatásának színvonalát meg tudja tartani a Maersk − mondta Gebhardt Tamás. Hernád Ágnes elmondta, hogy bizakodva várja a kis- és középvállalati hitelezés élénkülését, amelynek hatásai várhatóan az év harmadik negyedévében mutatkoznának meg a konténerszállítmányozásban. Így fellendülne az a piaci szegmens, amelytől 2012 nagy áldozatokat követelt − tette hozzá Gebhardt Tamás.