Szakértők szerint jelentős készpénzre lenne szükséges a General Motors Corp.-nak ahhoz, hogy felvásárolja a Chrysler LLC-t. Mindkét társaság óriási veszteségeket szenvedett el az elmúlt időszakban és nem világos, hogy az utóbbi 80 százalékos tulajdonosa, a Cerberus Capital Management mennyiért válna meg a patinás autógyártótól, illetve hogy a kormány közbelépne-e a fúzió megkönnyítése érdekében. A hét végén adta közre a New York Times az ügyhöz közel álló forrásra hivatkozva, hogy a két vállalat egyesülési tárgyalásokat folytat, majd a Wall Street Journal közölte, hogy ezeket már fel is függesztették.

A fő gond az, hogy ha két veszteséges vállalatot összerakunk, abból még nem lesz nyereséges cég. Az adminisztráció, a technológia, a gyártás és a kereskedői hálózat egyesítésével jelentős szinergiák érhetők el, egyes becslések szerint több mint évi 5 milliárd dollárral csökkenthetők a költségek, ám ehhez időre lenne szükség. És ez az, aminek szűkében vannak a cégek. A Chrysler eladásai idén eddig 25 százalékkal zuhantak, a cég tavaly 1,6 milliárd, idén az első félévben legkevesebb további 510 millió dollár veszteséget szedett össze. A GM értékesítése 18 százalékkal esett és 57,5 milliárd dollár veszteséget halmozott fel az elmúlt 18 hónapban főként az adóelszámolások megváltozása miatt.

Szakértők szerint a Gereral Motors havonta több mint egymilliárd dollárt bukik, aminek eredményeképpen valamikor 2009-ben a folyamatos működéséhez szükséges 14 milliárd dollár alá csökkenhet készpénzállománya.

Mindezek alapján elemzők úgy vélik, hogy a kormány keze is benne lehet a két társaság egyesülésének kezdeményezésében, ugyanis ha valamelyikük csődbe megy, akkor az államnak kell átvennie céges nyugdíjbiztosítását. Egyes vélemények szerint a Chrysler lenyeléséért cserébe a GM közvetlenül a Fedtől vehetne fel kölcsönöket normál banki feltételekkel. A cég ugyanakkor cáfolja ezt a spekulációt.

A Cerberus a Wall Street Journal szerint a GM-mel közös GMAC Financial Services megszerzésében láthat fantáziát. A Chrysler átadásáért cserébe megkaphatná a GMAC 49 százalékos GM-részesedését, s így teljesen a kezébe kerülhet a nyereséges autófinanszírozási és biztosítási szolgáltatásokat nyújtó pénzintézet. Ráadásul a kormány 700 milliárdos segélycsomagja keretében felvásárolhatja a GMAC rossz hiteleit.

Vannak ugyanakkor olyan elemzők is, akik szerint semmi értelme nem lenne a GM-Chrysler frigynek. A két vállalatnak együtt túl sok gyára, túl sok márkája és túl sok viszonteladója lenne. A vevő nem tudná beilleszteni saját termékpalettájába a Chrysler, Dodge, Jeep hármast.

Az autóipar felbolydulásáról tanúskodik, hogy a hét végén felröppentek hírek arról is, hogy a Chrysler a Renault-Nissan párossal tárgyal a fúzióról, illetve hogy a GM megkörnyékezte a Ford Motor Co.-t, de az utóbbi közölte, hogy független akar maradni. A GM 2007-ben is tárgyalt a Chrysler megszerzéséről a néhai DaimlerChrysler AG-vel, de aztán anyagi gondjai miatt kiszállt a dologból. A General Motors a múlt héten közleményben volt kénytelen cáfolni, hogy a csődvédelem kérését fontolgatná.