Szeptember 1-jétől az autópark felújítását célzó állami támogatás igénybe vehető a lízingelt vagy a hitelre vásárolt gépkocsik esetében is. A környezetvédelmi minisztérium szerint a magánszemélyek - az eddigi gyakorlattal ellentétben - korlátlan számú autót vásárolhatnak. Emellett a támogatást cégek is igénybe vehetik, sőt, 3,5 tonna alatti össztömegű haszongépjárművek vásárlásakor is elérhető kedvezmény.

A tavaly indított roncsprogramon márciusban változtatott a bukaresti vezetés: korábban a háromezer lejes kedvezmény 12 évnél idősebb gépkocsi lecserélésekor volt igényelhető, ez az összeg az idén 3800 lejre (valamivel több mint 900 euró) nőtt és már a tízéves autók is leadhatók. A támogatás összegének növelése azonban nem jelent többletkedvezményt, a márkakereskedők ugyanis euróban kínálják termékeiket és napi árfolyamon számolják át az árat. A támogatás keretét 60 ezer gépkocsira maximálták, amit kvótarendszerben, három ütemben osztanak szét a kereskedők között: március 11-étől május 29-éig, júniustól augusztus 31-éig, majd szeptembertől december 11-éig.

Az első szakaszban összesen 20 ezer gépkocsi eladására számítottak - a Dacia mellett a Renault, a Nissan, a Hyundai, az Opel és a Chevrolet is 1731 gépkocsit értékesíthetett kedvezményesen, míg a Ford és a Skoda valamivel több mint 1600-at. A Volkswagen és a Peugeot 1560, a FIAT 1400, a Suzuki pedig 1262 autó eladása esetén volt jogosult a támogatás igénybevételére. Ehhez képest az első három hónap alatt mindössze 12 ezer autó talált gazdára, míg a második ütem első hónapjában 3500 gépkocsi kelt el. Ennek ellenére Nicolae Nemirschi környezetvédelmi miniszter úgy véli, a program elérte célját, hiszen nagy segítséget nyújtott az autóiparnak egy olyan időszakban, amikor az újautó-eladások a tavalyi szint felére csökkentek.

Az állami pénzekből leginkább a Dacia gyárnak sikerült profitálnia. A Renault tulajdonában lévő vállalat eladásai olyan mértékben megugrottak, hogy a mioveni gyárban a létszámleépítés helyett hétvégi túlórára kényszerülnek a dolgozók. A román autógyártó gyakorlatilag napok alatt túladott az eredetileg megszabott 1731 darabos keretén. Ezzel egy időben a gyár futószalagjairól lekerült kedvező árú Dacia modellek több mint 90 százalékát külföldön értékesítették a nyugat-európai országokban indult roncsautó-programoknak köszönhetően.