Romániában összességében áprilisban 10 365 régi és új autóra került rendszám, ami 91 százalékos növekedést jelent az előző hónaphoz képest. Az előző évhez viszonyítva az adatok azonban további visszaesést mutatnak, 2010 első négy hónapjában ugyanis 22 százalékkal kevesebb autó került a román utakra, mint tavaly.

Piaci szereplők úgy vélik, idén legfeljebb 100 ezer új autó értékesítésére van esély, annak ellenére, hogy a környezetvédelmi miniszter több, mint 55 ezer új autó eladását várja az autópark felújítását célzó programtól.

Borbély László arra alapozza kijelentését, hogy a leadott 10 évnél öregebb autóroncsok száma folyamatosan nő, két hónap alatt ugyanis több, mint 63 ezer autót adtak le az ország valamelyik roncstelepén, míg tavaly egész évben mindössze 32 ezret.

A roncsprogram keretében bárki korlátlan számú öreg autót adhat le gépkocsinként 3800 lejes (közel 950 euró) értékutalványért cserébe.

Új autó vásárlásakor legfeljebb három kupon váltható be, de mivel az értékjegyek nem névre szólnak, ezek akár tovább is adhatók.

Ezt kihasználva azok is részesülhetnek állami támogatásból, akik nem kívánnak új autót vásárolni, viszont szabadulnának kiöregedett járgányuktól.

Az értékjegyek adásvételére az erre szakosodott online börzéken kerül sor, ahol már használt autókat is kínálnak a voucherekért cserébe.

Így az állami támogatás nagy része nem az új autók eladását motiválja, sokkal inkább a spekulánsokat gazdagítja - vélik az autókereskedők.

A környezetvédelmi minisztérium ennek ellenére elégedett a program sikerével, Borbély szerint ugyanis az elsődleges cél, hogy minél több környezetszennyező autót vonjanak ki a forgalomból.

A nem várt sikereken felbuzdulva a minisztérium áprilisban újabb 50 ezer értékjegyet nyomtatott, a 3800 lejes kuponok száma ezzel 160 ezerre nőtt, ami 608 millió lejbe (közel 150 millió euró) kerül az államnak.

A program keretében április közepéig 12 300 új gépkocsit vásároltak, autónként átlagosan 2,9 értékjegyet használtak fel - tette hozzá Borbély.