Az Aldi, amely 10 évvel ezelőtt kevesebb mint 3 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett Nagy-Britanniában, már egy ideje azzal fenyegetett, hogy megelőzi a Morrisons piaci részesedését, de kevesen számítottak arra, hogy ez ilyen hamar megtörténik.

A szeptember 4-ig tartó 12 hétben a diszkont piaci részesedése 18,7 százalékos forgalomnövekedésnek köszönhetően 1,2 százalékponttal nőtt. Ezzel az egy évvel ezelőtti 8,1-ről 9,3 százalékra emelkedett a brit élelmiszerpiaci részesedése. Eközben a Morrisons forgalma 4,1-del csökkent, részesedése pedig 9,8-ről 9,1 százalékra esett – írja a Retail Gazette.

Az Aldi - a rivális Lidl diszkontáruházzal együtt - dinamikus növekedése nem meglepő, hiszen az életszínvonal-válság nyomán a vásárlók érthető módon a diszkontok felé áramlanak, mivel a családi költségvetések egyre feszítettebbé válnak. Sokat elárul az Aldi és a Lidl erejéről, hogy egy olyan piacon, ahol minden élelmiszerüzlet az alacsony árakat erőlteti, továbbra is virágzik.

A Morrisonsnak persze vannak más növekedési lehetőségei is – például friss akvizícióiból fakadóan vagy a nagykereskedelem növekedése révén -, a szélesebb élelmiszerpiac azonban jelenleg az árakról szól.

Bár április végén több száz saját márkás termékcsalád árcsökkentését indította el a lánc, a riválisokhoz képest ezt késve lépték meg és ezzel lépéshátrányba kerültek – legalábbis az árak terén. A Morrisons-nak ezzel együtt is egyedülálló lehetősége van arra, hogy felvegye a versenyt az élelmiszeriparban jelenleg dúló árháborúban. Vertikális integrációs modellje révén az élelmiszerlánc a friss termékek nagy részét maga állítja elő. Igaz, a A Fitch az év elején arra figyelmeztetett, hogy a Morrisons -nak 5,6 milliárd fontos adóssághalmazt kell törlesztenie, így most talán nincs felkészülve az árrés csökkentésére.

Nem az Aldi az egyetlen diszkont, amelyik részesedést hódít. A Lidl a Kantar Worldpanel adatai szerint a július 10-ig tartó 12 hétben 13,9 százalékkal növelte eladásait, így a leggyorsabban növekvő élelmiszerlánc lett az Egyesült Királyságban.

Míg a Morrisons piaci részesedése az elmúlt évben 1 százaléponttalkal 9 százalékra esett vissza, addig a Lidl - amely az év elején a Co-opot megelőzve a hatodik legnagyobb élelmiszerbolt lett - piaci részesedése 0,9-del 7 százalékra nőtt. Nagyon úgy fest, csak idő kérdése, hogy a másik német diszkontlánc is lekerülje a Morrisons-t.