A mobilitási megoldások elnevezésű terület Bosch mobilitás néven működik tovább, méghozzá önálló üzleti felelősségi körrel és vezetőséggel. Eddig is ez volt az első számú területBoschnál, a 2022-es üzleti évben elért 88,2 milliárd eurós árbevételhez 52,6 milliárd euróval járultak hozzá a mobilitási megoldások. Az átszervezés fő célja, hogy az üzletág bevétele a következő időszakban évente átlagosan 6 százalékkal növekedjen, és 2029-re átlépje a 80 milliárd eurós határt.

A Bosch a mobilitás területén is „szoftvercégként tekint magára” – fogalmazott Markus Heyn, az új divízió igazgatóságának elnöke, kiemelve, hogy a jövőbeni növekedés egyik alappillére az autóipari szoftverek piaca, amely az évtized végére várhatóan háromszorosára bővül, meghaladva a 200 milliárd eurót.

A szoftverfejlesztés egyre hangsúlyosabb az autóiparban, és 2025-től széles körben elterjednek majd az úgynevezett szoftveralapú járművek.

Már böngészhető a leggyatrább és a legmegbízhatóbb autók listája

Az ADAC legfrissebb lerobbanási statisztikájából kiderül, melyek a legmegbízhatóbb és a legtöbb vesződéssel kecsegtető autók. Bővebben>>>

Mik a szoftveralapú autók előnyei?

Ezek két komoly előnnyel bírnak.

  • Az egyik a fejlesztés gyorsasága, hiszen az eddigi több éves átfutás helyett napok alatt be lehet vezetni új funkciókat a már meglévő rendszerekben.
  • A másik előny a szoftver- és hardverfejlesztés szétválasztása, ami azt jelenti, hogy a szoftverfrissítések révén az autó hosszabb ideig marad újszerű állapotban.
Mindannyian hozzászoktunk az okostelefonjaink állandó frissítéseihez és új funkcióihoz, most ugyanezt alkalmazzuk az autókra is

– emelte ki Markus Heyn.

2030-ra az autóipari kutatás-fejlesztési ráfordítások mintegy 30 százaléka a szoftverek fejlesztéséről szól, de a Boschnál ez az arány már most magasabb, ezt mutatja az is, hogy a mobilitás kutatás-fejlesztési területén dolgozó mintegy 85 ezer munkatárs nagyjából fele szoftvermérnök.

Ez a legnyereségesebb terület

A Bosch a valamennyi üzletágat együttvéve elért 88,2 milliárd eurós bevétele 12 százalékos emelkedés a 2021-ben regisztrált 78,7 milliárd euróhoz képest.

  • A cégcsoport teljes bevételének 60 százalékát kitevő 52,6 milliárd euróval az első helyen álló mobilitási megoldások üzletág után
  • a fogyasztási cikkek üzletág következik 21,3 milliárd eurós árbevétellel,
  • majd az épület- és energiatechnika 7 milliárd euróval, és az ipari technikai üzletág 6,9 milliárd euróval.

A világszerte mintegy 420 ezer embert – köztük 44 ezer szoftvermérnököt – foglalkoztató társaság kamatfizetés és adózás előtti eredménye 3,8 milliárd euróra emelkedett tavaly az egy évvel korábbi 3,2 milliárd euróról.

Nagyot profitált Magyarországon

Bosch csoport magyar piacon elért forgalma – a csoporton kívüli értékesítésből származó árbevétele – 15 százalékkal 314 milliárd forintra emelkedett.

  • A német cég 2022 végén több mint 18 300 munkavállalót foglalkoztatott Magyarországon, 1300-zal többet, mint egy évvel korábban.
  • Közülük több mint 3500-an dolgoznak a kutatás-fejlesztés területén, ezzel Magyarország ad helyet a Bosch negyedik legnagyobb K+F központjának a világon, Németország, India és Kína után.
  • A Bosch tavaly 112 milliárd forintot fordított kutatás-fejlesztésre Magyarországon.

A több mint 15 ezer dolgozóval a legnagyobb magyarországi munkaadók közé tartozó vállalat a gyártáshoz és a fejlesztéshez kapcsolódva tavaly az egy évvel korábbinál 55 százalékkal többet, 155 milliárd forintot költött beruházásokra.

A cégcsoport legnagyobb beruházásai

Az elmúlt évek egyik legnagyobb beruházásaként említették a cégcsoport tavaly elkészült legújabb gépjárműtechnológiai fejlesztőközpontját, a Bosch Budapest Innovációs Kampuszt, ahol 1800 munkahely, kutató- és tesztlaborok, valamint tesztcsarnok és többféle burkolatú szabadtéri tesztfelület is helyet kapott. Emellett a vállalat a ZalaZone szomszédságában egy új autóipari kutató-fejlesztő és tesztelő központ építésébe kezdett.

A jövő technológiáin dolgoznak egyetemekkel közösen

A Bosch csoport Magyarországon egyre inkább az ipari és az akadémiai szféra aktív együttműködésével képzeli el a jövő technológiáinak fejlesztését, ezért szoros kapcsolatot épít ki egyetemekkel és kutatóhelyekkel.

  • Tavaly létrehozták az ELTE-Bosch Mesterséges Intelligencia Ipari Tanszéket, amely az első ilyen intézmény az országban,
  • idén pedig megnyílt a BME-Bosch Innovatív Járműtechnológiai Kompetencia Központ.
  • Emellett a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. a Budapesti Gazdasági Egyetemmel és a helyi önkormányzattal Ipar 4.0-s eszközökkel felszerelt labort adott át a Hatvani Közösségi Felsőoktatási Képzési Központban.
  • miskolci Bosch vállalatok is megújították együttműködéseiket: tavaly az akkor tíz éve indult duális képzési együttműködés megújításáról és kibővítéséről írtak alá megállapodást a Miskolci Szakképzési Centrummal.
  • Idén a Robert Bosch Power Tool Kft. és a Miskolci Egyetem erősítette meg az egyetemi hallgatók képzésével kapcsolatos együttműködését, a Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. pedig átfogó képzési és kutatás-fejlesztési együttműködésről állapodott meg a Miskolci Egyetemmel.