A Napi Gazdaság cikke.

A teherszállításban 2008 decembere volt a vízválasztó, amikor éves szinten 22,6 százalékkal esett vissza az ágazat forgalma - ilyen még sohasem fordult elő a repülés történetében a vezérigazgató szerint. Meredeken csökkent a prémium osztályokon (business class, first class) utazók száma is, 13,3 százalékkal voltak kevesebben, mint egy évvel azelőtt, folytatva a novemberben elszenvedett 11,5 százalékos esést.

Az üzleti vagy prémium utasok elmaradását egyértelműen az üzleti tevékenység és a nemzetközi kereskedelem globális és gyors zuhanásának tudja be a 230 nagy légitársaságot tömörítő IATA jelentése; a távol-keleti utazások száma csökkent a legnagyobb mértékben, 25,1 százalékkal, utána a térségek sorában Európa következik 16,3 százalékkal (az adatok mindenhol a belföldi forgalom nélkül értendők).

A turistaosztályokon csak 5,3 százalékkal utaztak kevesebben, mint egy évvel korábban, ezt azonban a IATA azzal is magyarázza, hogy a karácsonyi időszakra tervezett utazásokat még jóval a recesszió kibontakozása előtt lefoglalták, ezen az osztályon vélhetőleg januárban gyorsult fel a romlás.

Az egész 2008-as évben a prémium utasok tábora 2,8 százalékkal zsugorodott, a turistaosztályokon azonban még 0,9 százalékkal többen utaztak, mint egy évvel korábban. (Az összes eladott jegy mintegy nyolc százaléka szól általában a prémium osztályokra, de a bevétel 15-20 százaléka jut rájuk.)

Az idén már a turistaosztályokon sem ígérkezik bővülés: a IATA előrejelzése szerint a légi közlekedés személyforgalma mintegy három százalékkal csökken az év egészében, a teherforgalom pedig öt százalék körüli mínuszra számíthat.
QP | Quality Placement