Az amerikai növényi alapú műhúst előállító céggel, a Leonardo di Caprio világhírű színészt is a befektetői között tudó Beyond Meattel működik együtt a brit Tesco. A boltlánc kizárólag növényi alapú termékeket tartalmazó Wicked Kitchen márkájának új fagyasztott készételeihez használják majd alapanyagként a Beyond Meat borsófehérjével dúsított húspótlóját - írja a Grocer brit kiskereskedelmi szaklap.

A szóban forgó fagyasztott, "hamis" húsételek között a nemzetközi konyha több szereplője is helyett kap, lesz a kínálatban koreai étel, de burrito, curry és chili is, valamennyiben jelentős lesz a növényi protein aránya. Derek Sarno, a Wicked Kitchen alapítója és a Tesco növényi alapú innovációkkal foglalkozó igazgatója azt reméli, hogy az új termékek ösztönzik majd az embereket a húsmentes ételek kipróbálására. Az ételeket tesztelők visszajelzése például az volt, hogy fel sem tűnt nekik, húsmentes fogásokat esznek.

A termékek célja, hogy se az ízekről, se pedig a kényelemről ne kelljen lemondaniuk a vásárlóknak.

Nő a kereslet a húsmentes ételek iránt

A Beyond Meat húsmentes darált húsa most lesz először elérhető az Egyesült Királyságban, és az amerikai gyártó szintén most dolgozik először együtt brit élelmiszer-kereskedő céggel. Az amerikai vállalat tavaly nyitotta meg első európai gyárát Hollandiában, és idén több brit élelmiszerboltban is megjelentek további termékei, így például a Waitrose-ban és a Sainsbury’s-ben is.

A húsmentes élelmiszer egyre népszerűbb, csak a brit Tescónál 40 százalékkal nőtt a múlt évben a kereslet a hűtött húsmentes termékek iránt a Kantar piackutató cég márciusi adatai szerint. A Tesco tavaly ősszel azt is bejelentette, hogy 300 százalékkal növeli a növényi alapú húsmentes alternatíváit 2025-ig. Kate Vlietstra, Mintel kutatócég szakembere egy általuk elvégzett nagy-britanniai felmérés eredményei ismertetve korábban azt mondta, hogy a húsmentes termékek népszerűségéhez többek között hozzájárult az úgynevezett flexitarian étkezés - azaz, amikor a főleg növényi alapú táplálkozás mellett alkalmanként húst és halat is fogyaszt valaki - elterjedése, illetve az, hogy a fogyasztók egy része szerint a növényi alapú táplálkozás egészségesebb.

"A hús az hús"

Legalábbis ez ma a többségi álláspont a magyar húsiparban - derült ki a napokban lapunkban megjelent Éder Tamás interjúból melyből kiderül, hogy a vegán burgerek, szintetikus húsok és növényi húsok kérdése az egész európai húsiparban kényes terület. A Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke szerint a hagyományos állattenyésztési ágazatok tartanak ezektől az új típusú termékektől, és bár vannak, akik úgy döntöttek, hogy akár be is szállnak valamelyik új típusú termékkategóriába, a többségi álláspont inkább az, hogy nem szabad összemosni dolgokat, és ne lehessen a boltokban áru vegán húspogácsa, vegán virsli stb. megnevezéssel, “mert a hús az hús és a hagyományos elnevezésű húskészítmény az nem borsóból és céklából készül”.

Megérkezett a vegán fánk is

Az idei növényi alapú étkezést népszerűsítő Veganuary kihívásra például a brit üzletekben megjelent a vegán lekváros fánk is, amely szintén a Wicked Kitchen márka alatt érhető el.

A fánkok normál verziója a Tesco pékségének legnépszerűbb édes terméke, a vegán étkezés népszerűségének növekedésével pedig egyértelmű volt, hogy ebből is lesz ilyen változat. De a boltlánc 2020-ban Nagy-Britannia első teljesen növényi alapú ételízesítő családját is piacra dobta.

Hány kiló fejenként? 

A vegán ételek, köztük a műhúsok térnyerése miatt várhatóan mérséklődni fog az európai porondon a húsfogyasztás az Európai Unió egyik - még 2018-ban közzétett - előrejelzése szerint. 

A prognózis alapján az uniós országokban az egy főre jutó húsfogyasztást 2030-ra 68,7 kilóra esik vissza a 2018-as 63,9 kilóról.