Jelentősen megváltozhat a népszerű bolti termékek kiszerelése, ugyanis egyre több boltban jelennek meg úgynevezett újratöltő állomások, amelyek segítségével a már meglévő tárolóba lehet beletölteni a termékeket és nem szükséges még egyszer megvásárolni a csomagolást.

A brit lap, a Guardian cikke szerint az Egyesült Királyságban hamarosan minden vásárló hozzáférhet majd újratölthető élelmiszerekhez a nagyobb boltláncokban vagy az online vásárlás során. A Waitrose, az Ocado, a Morrisons, a Marks & Spencer és az ellátási láncokért felelős CHEP egy olyan partnerséghez csatlakozott, amelynek célja az újratölthető termékek elterjesztése- A csomagolatlan opciók az üzletekben is megjelennek, valamint lehetővé teszik, hogy a házhoz szállítás során is saját tárolókat lehessen megtölteni.

Együtt az újratölthető termékekért

Az élelmiszerboltok a Refill Coalition nevű csoport részei lettek, amelyet az Unpackaged cég üzemeltet. A boltláncokban a tervek szerint az év végétől lesznek elérhetőek az újratöltő állomások.

Először szárazáruk, így tészta, rizs, gabonafélék, magvak és szárított gyümölcsök, valamint háztartási és testápolási termékek, mint mosogatószer, mosószer, sampon és folyékony szappan lesz elérhető újratölthető formátumban. Ezek a termékek ráadásul a Which fogyasztóvédelmi magazin felmérése szerint általánosságban 10-15 százalékkal olcsóbbak.

Az újratöltéssel jelentősen csökkenthető a műanyag hulladékok mennyisége, erre pedig szükség is van, a Greenpeace szerint évente 56,5 milliárd darab egyszer használatos műanyag csomagolást adnak el csak az Egyesült Királyságban. A műanyag csomagolások 99 százaléka pedig fosszilis tüzelőanyagokból készül. A Refill Coalition szerint a közös fellépés jelentős lépés afelé, hogy nagy mennyiségben távolítsák el az egyszer használatos műanyagokat a boltokból: az utántöltések elérhetőbbé és megfizethetőbbé tételével ez a vásárlási mód a jövőben általánosság válhat.

Fagyi is jöhet acéldobozban

A többször használható, újratölthető csomagolásokat szorgalmazza a Loop cég is, amely a környezetbarát hulladékkezelési rendszereket és újrahasznosítási technológiákat fejlesztő TerraCycle-t 2001-ben megalapító magyar származású üzletember, Tom Szaky kezdeményezése.

A Loop szolgáltatása már az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban is működik, Kanadában egyelőre Ontario tartományban érhető el. Az átcsomagolt termékek között van többek között a Häagen-Dazs márka fagylaltja vagy a Heinz ketchup. A Loop célja, hogy az emberek a kedvenc termékeiket érjék el a megszokott boltokból csak éppen fenntartható, újratölthető csomagolásban. Ezzel pedig lényegesen csökkenteni lehet a csomagoláshoz felhasznált új anyagok kitermelésének szükségességét. Az Egyesült Királyságban pedig üdítők, mosószerek és ételízesítők újratölthető verzióival találkozhatnak a vásárlók, ha online rendelnek a Tescóból. A tesztüzemben működő kezdeményezés keretében a csomagolást begyűjtik a vásárlóktól, majd tisztítják, és újra forgalomba kerülhetnek.