Jelentősen növeli a fizikai üzleteinek a számát a Lidl: a következő négy évben négyezer új munkahelyet és 100 új üzletet hoz létre Nagy-Britanniában, miközben a versenytársak leginkább a házhoz szállítási lehetőségeiket bővítik. A boltlánc eddig 2023 végére a jelenlegi 880-ról 1000-re növelte volna a fizikai üzletei számát a szigetországban, ez emelkedett most 1100-ra 2025 végére, azaz még két évig folytatja az évenkénti 50 új üzletet jelentő terjeszkedését a Financial Times cikke szerint.

Christian Härtnagel, a brit Lidl vezérigazgatója szerint Nagy-Britannia teljes területén szükségük van új üzletekre, ezért nincsenek kifejezetten megcélzott városok. A terjeszkedést egyébként a németországi anyavállalat jelentős további tőkebefektetései finanszírozzák, a 2021 februárjáig tartó pénzügyi évben 267 millió fontot, júniusig pedig további 128 millió fontot kapnak.

Mi lesz a házhoz szállítással?

A Lidl régóta fenntartja, hogy az e-kereskedelem egyszerűen nem illik bele az alacsony költségeken és limitált választékon alapuló működési modelljébe. A házhoz szállítás helyett elindult például a Lidl Plus hűségalkalmazás, amely további kedvezményt ad, ha havi 200 fontnál, azaz 86 ezer forintnál többet költ.

A Lidlnél és az Aldinál egyaránt lelassult a forgalom növekedése a járvány korai szakaszában, mivel a vásárlók áttértek az online rendelésre, és inkább az olyan nagyobb boltokban bonyolították a nagyobb vásárlásaikat, ahol könnyebb volt távolságot tartani.

Az online vásárlás népszerűsége ellenére egyébként az Aldi és Lidl nem vagy csak korlátozottan kínál házhoz szállítást: Aldinál az online megrendeléseket lehet előre összekészítve átvenni a boltokban vagy egy partnercégen, a Deliveroo-n keresztül kérhetnek a vásárlók házhoz szállítást. Emellett Magyarországon is elindította az Aldi az élelmiszerek házhoz szállítását, de itt sem saját rendszerrel, hanem egy partnerrel együttműködésben.

A Lidlnek van online boltja Németországban, Írországban és Csehországban, de jellemzően háztartási cikkeket, ruházati termékeket árul onnan, élelmiszert nem szállít házhoz. Klaus Gehrig, a Lidlt és a Kauflandot birtokló cég, a Schwarz Gruppe akkori vezetője még 2019-ben beszélt szintén arról, hogy a Lidl nem kíván agresszívan belépni az online élelmiszer-kiskereskedelmi piacra.

Több mint 4 ezer forint óránként?

Christian Härtnagel szerint a boltlánc felkészült a karácsonyi rohamra is, és leküzdötte a nyáron tapasztalt, ellátási láncok okozta kihívásokat, így a vezérigazgató szerint egy átlagos üzletben, egy átlagos napon, nincsenek nyilvánvaló hiányosságok, nincsenek rendszerszintű problémák.

Mindezek ellenére még mindig nem a „normális” üzletmenet érvényesül, nehézséget jelent például a munkaerőhiány. Így a Lidl megemeli a fizetéseket, az üzletekben dolgozók jövő áprilistól óránként 10,10 fontot, azaz több mint 4300 forintot kapnak Londonon kívül.

Mennyit kap egy magyar Lidl-eladó?

Bár a brit és a magyar bérek nem összevethetőek a két ország különböző méretű gazdasága és számos egyéb tényező miatt. 

Abban viszont hasonló a helyzet, hogy Magyarországon is évek óta nagy harc megy a kiskereskedelmi láncok között a bolti dolgozókért, ennek keretében egymásra licitálva ígérnek fizetéseket. A boltláncok az év első hónapjaiban, jellemzően január és március vége között szokták bejelenteni az adott évre vonatkozó bértáblájukat. 

A jelenlegi álláshirdetések alapján egy kezdő bolti dolgozó - napi 8 órás munka esetén - a Lidlnél bruttó 348-371 ezer forintos fizetéshez jut, 3 éves munkaviszony esetén 383-407 ezer forint bruttót kapnak, ebbe nincsenek benne a túlórák és a különböző juttatások. A fenti havi bérek pedig 2200-2500 forint körüli órabérnek felelnek meg bruttóban.