Csökkentette a brit Tesco egyes növényi alapú termékek árát annak érdekében, hogy még több vásárló számára legyenek elérhetők és többen tudják csökkenteni a húsfogyasztásukat.

A boltláncot egy kutatás késztette erre a lépésre: a brit vásárlók 28 százaléka ugyanis a szóban forgó termékek árával indokolta, hogy miért nem eszik több növényi alapú terméket a hús helyett. A Tesco ráadásul Oxfordi Egyetem kutatóival is együtt dolgozik, hogy felhívják a figyelmet növényi alapú ételek környezetre gyakorolt kedvező hatásaira.

Hetente egy húsos ételről mondana le a többség

Az étkezési szokások átalakítására pedig lenne hajlandóság a felmérés szerint: a megkérdezettek 57 százaléka azt mondta, hogy hetente legalább egy húsételt lecserélne egy növényi alapúra, ha ezzel pozitív hatást gyakorolhatna a környezetre.

Az eredményekből kiderült továbbá: annak ellenére, hogy a britek 37 százaléka többet szeretne tenni a környezetért, a többség, 66 százalék nem volt tisztában a húsevés környezetre gyakorolt hatásaival. Ezek ugyanis egyáltalán nem elhanyagolhatók: az ENSZ például arra hívta fel a figyelmet, hogy mind az éghajlat, mind pedig az emberek egészsége szempontjából előnyös lenne, ha a gazdagabb országokban az emberek kevesebb húst fogyasztanának.

Zöldségekkel a klímaváltozás ellen

Az Oxfordi Egyetem Oxford Martin Future of Food Program szakértői kiszámolták, hogy egy átlagos ember marhahús-fogyasztása az Egyesült Királyságban annyi szén-dioxid-kibocsátást eredményez, mintha 2116 mérföldet, tehát 3400 kilométert tennének meg autóval, azaz 0,48 tonnát. Ha pedig a britek csak egyötödével csökkentenék az évente elfogyasztott marhahús mennyiségét egy növényi alapú alternatíva javára, akkor az Egyesült Királyság annyival mérsékelhetné a szén-dioxid-kibocsátását mintha 27 milliárd mérfölddel, azaz 43 milliárd kilométerrel kevesebbet mennének az autósok. 

Brian Cook, a program vezető kutatója szerint ugyanakkor ezen összehasonlításoknak vannak korlátai, a marha- és bárányhús-termelésből származó metánkibocsátás nincs közvetlenül olyan hatással az éghajlatra, mint a közlekedési ágazat által termelt szén-dioxid. Az autós példák célja, hogy a fogyasztókat könnyen érthető formában tájékoztassák az étrendjük környezeti hatásairól. Azonban, ha az emberek továbbra is úgy étkeznek, ahogyan ma, akkor ez a fogyasztás hozzájárul ahhoz, hogy több mint 1,5 fokkal fog növekedni a globális hőmérséklet. 

300 százalékos növekedés jöhet

A húsfogyasztáshoz való hozzáállás már az utóbbi időszakban változásnak indult. Derek Sarno, a Tesco növényi alapú innovációért felelős igazgatója szerint a húsevők 43 százaléka például csökkentette a húsfogyasztását az elmúlt két évben. Ráadásul - ahogy azt a Buksza, a Napi.hu szerkesztőségi blogja korábban megírta -, a cég nagy-britanniai boltjaiban egyébként 40 százalékkal nőtt a múlt évben a kereslet a hűtött húsmentes termékek iránt a Kantar piackutató cég márciusi adatai szerint.

Kate Vlietstra, a Mintel kutató cég szakembere azt mondta, hogy a húsmentes termékek népszerűségéhez többek között hozzájárult az úgynevezett flexitarian étkezés - azaz, amikor a főleg növényi alapú táplálkozás mellett alkalmanként húst és halat is fogyaszt valaki - elterjedése, illetve az, hogy a fogyasztók egy része szerint a növényi alapú táplálkozás egészségesebb.

A boltlánc célja, hogy a felére csökkentse az átlagos brit bevásárlókosár környezeti hatását, 2025-ig pedig 300 százalékkal növelné a növényi alapú húsalternatívák forgalmát.