A koronavírus-járvány miatt megugrott az igény a házhoz szállítást biztosító szolgáltatások iránt, és egyre több olyan élelmiszereket szállító cég jelenik meg a nemzetközi porondon, amik akár 10-15 percen belül elhozzák a bevásárlást. Az egyik ilyen vállalat a német Gorillas, a startup szolgáltatása márciusban rajtolt London bizonyos részein. A cég 10 percen belül ígéri a megrendelt élelmiszerek kiszállítását, és bolti áron viszi címre a termékeket a saját disztribúciós központjaiból - írja a The Grocer szaklap.

Támadnak a hipergyors bevásárlást ígérő cégek

QP | Quality Placement

A Gorillas Németországban és Hollandiában már gyorsan terjeszkedik, a célja pedig, hogy újradefiniálja a kiskereskedelmet. A társaság szerint a 10 perces kiszállítási idővel felforgatják a hagyományos élelmiszerboltok uralta piacot. A Gorillas futárait közvetlenül a cég alkalmazza, és jelenleg 11,50 fontos, azaz több mint 4800 forintos órabérrel számolhatnak, ehhez pedig még hozzájön a borravaló.

A Gorillas mellett több cég is azon dolgozik Európában, hogy futárokkal, villámgyorsan eljuttassa a bevásárlást a vásárlóknak. A Deliveroo két korábbi vezetője új vállalkozásban kezdett, és a Dija néven induló új kezdeményezésük a 10 perces időt tartva vinné ki a bevásárlást London egyes kerületeiben. A nyárra már 20 különböző helyszínen indulnának 3 millió londoni lakost elérve.

A Getir török startup futárai szintén London bizonyos részein 10 perc alatt szállítanak házhoz. Közvetlenül a nagykereskedőktől vásárolják az élelmiszereket és nagyjából 10 százalékkal drágábban adják a termékeket mint a boltok. A cégnek teljes munkaidőben dolgoznak majd a futárok, akik óránként 10,85 fontot, azaz több mint 4400 forintot keresnek. A Financial Times cikke szerint a cég 128 millió dollárt gyűjtött össze befektetőktől csak januárban a terjeszkedésre.

A Cajoo szolgáltatása pedig Párizsban ígér 15 perc alatti kiszállítást. A cég elmondása szerint a termékek ugyanolyan áron vannak, mint a boltokban, a szállítási költség pedig 2 euró, azaz 720 forint alatt marad. A futárok pedig elektromos kerékpárokkal közlekednek majd.

Mi a helyzet Magyarországon?

A magyar piacon is egyre nagyobb a verseny. A nagy boltláncoknak - köztük a Tescónak, Sparnak, Auchannak, Grobynak, CBA-nak - ma már riválist jelentenek a korábban elsősorban éttermekből ételt kiszállító cégek - a Netpincér és a Wolt -, de a Kifli.hu is benevezett a napon belül kiszállítási versenybe. 

A Netpincérnél - ellentétben a boltláncok online áruházi megoldásával - nincs szükség előzetes időpontsáv lefoglalásra és nem kell otthon várni a csomagra, a futárok akár 30 percen belül kiviszik a megrendelést a cég saját élelmiszer-raktárából. A Wolt a CBA-val lépett együttműködésre, a futárok a boltlánc egységeiben szedik össze a megrendelt árukat és viszik ki Budapesten akár 1 órán belül. 

Bár a járvány miatt felfutott világszerte és Magyarországon is az élelmiszer-házhozszállítási forgalom, Heiszler Gabriella, a magyar Spar vezetője a Napi.hu-nak adott interjújában március végén azt mondta, hogy a teljes élelmiszer-forgalomban azért még marginális az online megrendelések szerepe. A cégvezető közölte, hogy az online napi fogyasztási cikkek értékesítése még nem érte el azt a népszerűséget itthon, mint ami például az Egyesült Királyságban tapasztalható, ahol a forgalom közel negyede már ezen a csatornán bonyolódik. Heiszler Gabriella szerint szüksége van arra a boltláncoknak, hogy jelen legyenek az online piacon, mert van egy réteg, aki rendszeresen vásárol online boltból, de a magyar vásárlók túlnyomó része hagyományos üzletekbe jár.