A Mercedes Benz, a Daimler Truck és a BMW azok közé az autógyártók közé tartozik, amelyek a hónapokig tartó bénító kiesések után mostanra elegendő high-tech alkatrészt szereztek be, hogy újra teljes kapacitáson termelhessenek. Az áttörés hamarabb bekövetkezett, mint azt a vállalatok előre jelezték, és örömhír egy olyan iparág számára, amely a recesszió fenyegette gazdasági környezettel és az inflációval néz szembe, miközben történelmi jelentőségű átállást hajt végre, hogy elektromos járművek gyártson. A vállalatok örülnek a chipellátás javulásának, de még nem mernek fellélegezni – kezdi cikkét a Bloomberg.

„Még mindig hétről hétre figyeljük a helyzetet, de eddig alapvetően világszerte nem volt gond a termeléssel” – mondta Jörg Burzer, a Mercedes gyártási és ellátási láncok irányításáért felelős vezetője a lapnak. Szerinte az ellátási problémák már csak szórványosak, ami „semmi ahhoz képest, mint tavaly volt".

Az elmúlt két évben az autógyártóknak még a gépkocsik iránti kereslet fellendülésével párhuzamosan is csökkenteniük kellett a termelést, mivel az üzemek világszerte nem tudtak elegendő chipet beszerezni, ami az egyre inkább számítógépesített járművekhez elengedhetetlenül fontos. A leállások olyan súlyosak voltak, hogy a globális személygépkocsi-termelés alig mutatta a járvány előtti szintre való visszaállás jeleit. 

A chipellátás javulásával az autógyártók leépítik rendelésállományukat, és az aggodalmak arra irányulnak, hogy a fogyasztói kereslet hogyan fog kitartani a gyorsuló infláció és a magasabb kamatlábak közepette. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk azt mondta, hogy az elektromos autógyártónak 10 százalékos létszámleépítést kell végrehajtania, és maga a milliárdos a legrosszabbra készül a gazdasági folyamatoknál – írta meg a Reuters egy belső feljegyzésre hivatkozva.

De nem mindenki olyan pesszimista, mint Musk: a német autógyártók hangulata jelentősen javult májusban az Ifo Intézet felmérése szerint. A kutatás szerint az autógyártók körében nőtt a bizalom abban, hogy képesek lesznek árat emelni, hogy megbirkózzanak az emelkedő nyersanyagköltségekkel. 

A chipek újbóli elérhetősége részben a gyengülő gazdasági kilátásokból és az inflációból ered, ami csökkentette az alkatrészeket is felhasználó szórakoztató elektronika iránti keresletet.

A Volkswagen AG, amely más gyártókhoz hasonlóan úgy becsülte, hogy a chiphiány majd csak 2022 második felében kezd enyhülni, szintén stabil ellátást tapasztal. A cég viszont nem hurráoptimista: a következő hónapok tekintetében még mindig jelentős a bizonytalanság szerintük. Például ahogy arról írtunk, hiány van a chipgyártó robotokhoz szükséges chipekből is, vagy a termelés még visszaeshet. Egyelőre viszont növelni tudják a kibocsátást.

De nem minden vállalat élvezi ugyanazt a megkönnyebbülést. A Volvo Trucks közölte, hogy még mindig korlátozott a chipek elérhetősége, és arra számít, hogy ez hatással lesz a második negyedévi termelésre. A Susquehanna Financial Group kutatása szerint pedig a chipek - amelyeket számos elektronikai termékben használnak - szállítási ideje májusban változatlan maradt, ami azt jelzi, hogy a késedelem továbbra is fennáll.

Közép-Kelet-Európa mástól szenved

Az Európai Unió terve szerint a környezetszennyező belső égésű motorokat 2035-ig betiltják, tehát ezt követően már csak olyan járművet lehet értékesíteni, amely nem szennyezi a környezetet. A legtöbb gyártó pedig inkább e-autók termelésére akar átállni. Az autóipart Közép-Európában, így Magyarországon ez nagyon megviselheti, mert a gyártórendszereket teljesen át kell alakítani.

Egyelőre pedig az látszik, hogy ezeket az elektromos járműveket egyelőre nem a régióban gyártják: miközben Spanyolországban több tucat új meghajtású autómodell termelése zajlik, addig Szlovákiában kilenc ilyen típus jön le a gyártósorokról, de Csehországban, Magyarországon és Lengyelországban csak egy-egy – ahogy arról az Index írt korábban.

A Politico értesülései szerint a nagy németországi, dél-koreai és japán autógyártók a közeljövőben döntenek arról, hogy mely termelési központokat alakítják át kizárólag elektromos járműveket gyártó üzemekké. Egyelőre tehát még várni kell arra, hogy kiderüljön, az e-autókat is a térség gyáraiban szerelik-e össze. Egyelőre kevés beruházás irányul a Magyarországot is magában foglaló régióban arra, hogy átállítsák a termelést. Viszont 2035-ig erre még van idő.