Míg a semleges, kényelmes ruházat továbbra is népszerűbb, mint egy normál tavasszal, a Neiman Marcustól a Walmartig és a Macy'sig tartó a divatáruházak sora a világjárvány kezdete óta először számolt be arról, hogy nő a kereslet az életvidámabb színű, kevésbé kényelmes szövetű ruhák iránt. Az ok egyszerű: a vásárlók már a normális életbe való visszatérésre készülnek - írja a Reuters.

"Visszatérünk az alkalmi ruhákhoz, sőt még a drótos melltartókhoz is" - mondta Marie Ivanoff-Smith, a Nordstrom áruház divatigazgatója a Reutersnek. "Amint egyre melegebb lesz, és egyre többen mennek a szabadba, úgy gondoltuk, hogy az emberek valóban szeretnék mintás és élénk színekkel felvidítani maguknak" - magyarázta a trendeket.

Eddig Európában 31 százalékkal, az Egyesült Államokban 16 százalékkal nőtt a virágos nyomatos ruhák értékesítése a tavalyihoz képest - derül ki a Heuritech adatfeldolgozó cég felméréséből, amely napi több millió képet elemez, amit a közösségi médiába töltöttek fel. Ahogy megnézték a kifutós fotókat, a 2021-es tavaszi és nyári kollekciókban látható színek élénk rózsaszínűek és kékek voltak, amelyek szerintük optimisták, energikusak és kevésbé feszültek, mint a most népviseletté vált szürke tréningruhák.

Az ASOS brit online divatkereskedő az elmúlt hetekben figyelt fel rá, hogy ügyfelei élénkebb színű és virágmintás kiegészítőket keresnek, mivel az időjárás javulni kezdett, és elkezdtek készülni az emberek az előttünk álló nyárra. A kereskedő a Reutersnek azt mondta, hogy még mindig a szokásosnál nagyobb forgalmat bonyolítanak a semleges tónusú darabok esetében, de már felfutott a sárga és zöld színű termékek iránti kereslet is.

Tippelni sem tudtak a tervezők

Ennek ellenére a tervezés soha nem volt olyan nehéz, mint ebben az évben, mivel a tervezők hónapokkal, sőt néha évekkel korábban szokták befejezni a kollekciók terveit, most kénytelenek voltak ezeket - és a marketingjüket - a koronavírus-járvány folyamatosan változó körülményeihez igazítani. A divattrend-előrejelzéseket általában két évre előre elkészítik - mondta el a hírügynökségnek a Stylus divattrend-elemző cég termékigazgatója, Emily Gordon-Smith. De a világjárvány bizonytalansága közepette a vállalat azt tanácsolta ügyfeleinek, hogy „szezon nélküli” ruházatra menjenek rá.

"Hajlamosak vagyunk hat hónapot előre tervezni, ami idegőrlő, ha belegondolunk" - mondta a Nordstrom Ivanoff-Smith munkatársa, aki szerint most viszont időben nem tudtak előre tekinteni, viszont egy-egy városra is optimalizálni kellett a kínálatukat. Milyen a járványhelyzet Los Angelesben, New Yorkban, vagy éppen Seattle-ben? - ezeket a kérdéseket tette fel szerinte az amerikai divatháza.

Ivanoff-Smith szerint ugyan már mindenki és élvezné a tavaszt, attól még teljesen nem állt helyre az élet: a kényelmes ruházathoz szokott vásárlók nehezen térnek vissza az irodában elvárt ruhákhoz, például öltönyökhöz vagy kosztümökhöz.

„Szabaduljon meg a pulóverektől!”

De mivel a tavasz megérkezése és az előrehaladó oltási kampányok némi vidámságot hoztak, a divatcégek egyre jobban érzik, hogy az emberek beleuntak a kényelmes otthoni ruhákba.

Az olyan márkák, mint a The Row, Brunello Cucinelli és Victoria Beckham, a kollekciójukban fehér árnyalatokat használnak, ami a felfrissülést, az újjászületést és a természetes visszaállást jelképezik - próbálta megmagyarázni a trendeket Neiman Marcus Todorovich divatszakértő, aki szerint a kereslet most pontosan ezt a hangulatot keresi a gazdagok esetében is.

"Az ügyfél mentalitása az, hogy meg akar szabadulni a pulóverektől, és felvenni valamit, ami izgalmas, amitől végre jobban érzi magát" - mondta a Walmart értékesítési vezetője. A Macy'snél Durand Guion, az áruház divatirodájának alelnöke elmondta, hogy a karantén korlátozások feloldásával egyre inkább visszahozzák a boltjaik kínálatába az elegánsabb viseleteket és az esküvői ruhákat.

"Az esküvőket megtartják végre, az összejövetelek újra lehetségesek" - mondta Guion, aki szerint az oltások felpörgésével ez a trend csak erősödni fog.

A járvány viszont már a divatiparban is sok áldozatot követelt, több hálózat csődbe ment, vagy kivonult egyes piacokról. Magyarországról is sok márka távozott.