Volkswagen (VW) vezérigazgatója, Martin Winterkorn szerdai lemondása után csütörtökön mélyrepüléssel indították a napot a német autógyártók az európai tőzsdéken. A cégvezető távozását követően ugyan a VW részvényei hétszázalékos pluszt értek el, ám csütörtökön újabb rossz hírek érkeztek. A német közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt közölte, hogy a VW-től kapott információk szerint nemcsak az USA-ban, hanem Európában is manipulálták a kibocsátási adataikat.

A  tárcavezető elmondása alapján az 1,6 és a 2,0 literes dízelautók érintettek az ügyben. A kormány és VW együttműködik annak felderítésében, hogy mely járműveknél lehet gond. A botrány miatt a közlekedési minisztérium elrendelte, hogy minden dízeles modellt vizsgáljanak át. A miniszter azt is bejelentette, hogy a következő hónapokban születhet meg az egyezség arról, hogyan teszteljék Európában reális feltételek között, az utakon is az autók károsanyag-kibocsátását.

A BMW is bukhat

Ráadásul a német presseportal arról írt, hogy az amerikai környezetvédelmi hatóság szerint az ICCT utcai tesztjein a BMW X3 xDrive 20d-s modellje az Euro-6-os kibocsátási határérték 11-szeresét produkálta. Az autó még nagyobbat bukott, mint a Volkswagen Passat. Az Autobild is úgy tudja, hogy a Volkswagen mellett a BMW is komoly bajba kerülhet a manipulált kibocsátási adatok miatt.

A BMW szóvivője szerint az autóikban nincs olyan szoftver, amely kontrollálná a méréseket. A német autósszaklap szerint csak később derülhet ki, hogy a Volkswagenen kívül más gyártó is használt-e olyan szoftvert, amivel az adatokat manipulálták - írta a német lapra hivatkozva a 444.hu.

Mercedes: nem a  mi bajunk

A portál megkérdezte a Daimler AG stuttgarti központját a történtekről, ahol azt állították, hogy még a Volkswagent érintő amerikai vádakról is csak a sajtóból értesültek, és "a sajtóban vázolt tényállás a Mercedes Benz gépkocsikra nem áll." A Daimler AG-nak emellett nincs tudomása arról sem, hogy a Mercedes Benzre vonatkozó vizsgálat folyna az Egyesült Államokban. A cég elmondta azt is, hogy évek óta folyamatosan egyeztetnek az amerikai környezetvédelmi hatósággal (EPA) és a Kaliforniai Tiszta Levegő Bizottsággal (CARB) az autóik károsanyag-kibocsátásáról.

A Daimler AG a fentiek mellett azt is megjegyezte, hogy az Egyesült Államokban nem ad el túl sok dízelautót, az összes amerikai eladásának csak 4-6 százaléka dízel, és ez a csúcsévekben is csak mintegy 17 ezer autót jelent.

A kedvezőtlen hírek az egész autóipart elsodorták az európai tőzsdéken: a BMW részvényei 8,6 százalékot estek az érintettségét firtató hírek miatt, a Peugeot-Citroen és a Fiat Chrysler több mint öt százalékkal esett. Az utóbbi két cég sok dízelautót értékesít.