Az autókölcsönzési üzletágban 2010 és 2016 között megduplázódott a panaszok száma - például olyanok, hogy az interneten bérbe vett autóért az átvételkor a vártnál többet kellett fizetni -, az Európai Fogyasztói Központhoz érkezett összes panaszok száma pedig csak kétharmadával nőtt. Csak tavaly több mint 2000 hasonló ügy volt szemben a 2012-es 1050 vagy a 2014-es 1750-nel.

Miután jelentősen növekedett az autókölcsönzéssel kapcsolatban érkezett panaszok száma, az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok együttműködést kezdeményeztek az öt legnagyobb autókölcsönző céggel. Mindez még 2014-ben történt azt követően, hogy az Európai Fogyasztói Központoknál Európa-szerte rengeteg turista tett panaszt. Az autókölcsönzők nem mindegyike vette először komolyan az Európai Bizottság figyelmeztetését, de amikor a testület nyilvánosságra hozta azt a levelet, amelyből kiderült, hogy hogyan húzták le az autókölcsönzők az ügyfeleiket, tényleg elindult az egyeztetés.

Ennek eredményeként az öt nagy autókölcsönző cég - az Avis, az Europcar, az Enterprise, a Hertz és a Sixt - most változtatott és javított kereskedelmi gyakorlatán, szerződési feltételein és üzletpolitikáján, amelyek most már megfelelnek az EU fogyasztóvédelmi szabályainak - derül ki az Európai Bizottság közleményéből.

Egy példa a sokból

Az Európai Bizottság közleménye a következő példát említette, amelyhez hasonlókra panaszkodtak az uniós polgárok: a Kölnben élő Peter nizzai családi nyaralásához autót bérelt. Az utazás során az autóval áthajtott egy kisebb sziklán, amelyről visszatértekor tájékoztatta az autókölcsönző céget. A gépjárművön nem volt látható sérülés. Peter azt gondolta, hogy minden rendben van, de hamarosan észrevette, hogy a hitelkártyáját több mint 600 euróval megterhelték. Azonnal tiltakozott, az autókölcsönző cég azonban ragaszkodott ahhoz, hogy Peternek fizetnie kell, anélkül, hogy elmagyarázta volna: az általa igénybe vett alapszolgáltatás nem terjedt ki a gépjármű alján bekövetkezett károk fedezésére, ezt a feltételt ugyanis csak az apró betűs szöveg tartalmazta. Peter telefonon az Európai Fogyasztói Központ németországi kirendeltségéhez fordult.

Mostantól viszont az öt legnagyobb autókölcsönző cégnek egyértelműen tájékoztatnia kell a fogyasztókat arról, hogy az autóbérleti alapszolgáltatás mit foglal magában, különösen, hogy milyen károk fedezésére nem terjed ki, illetve hogy egy esetleges mentesség mire vonatkozik. Ezen kívül az autókölcsönző cég köteles a tényleges javítási számlát, vagy a javítási költségekre vonatkozó korrekt költségbecslést Peter rendelkezésére bocsátani, mielőtt számláját megterhelheti.

A fentiek eredményeként a következő változásokkal találkozhatnak az ügyfelek:

  • A kölcsönzési díj összegében benne van minden elkerülhetetlen költség. Például, ha valamelyik országban jogszabály alapján kötelező a téli gumiabroncsok használata, az ezzel járó költség az elsődlegesen feltüntetett ár részét kell, hogy képezze.
  • A legfontosabb bérleti szolgáltatásokat közérthetően kell ismertetni. A fogyasztók egyértelmű tájékoztatást kapnak a bérlet fő jellemzőiről (a megtett kilométer-mennyiségre vonatkozó korlátozás, az üzemanyag-használatra vonatkozó előírások, letéti kötelezettség, stb.).
  • Egyértelmű tájékoztatás a kiegészítő biztosításokról. A fogyasztók tájékoztatást kapnak a választható extra szolgáltatások árairól és részleteiről, különösen az egyes mentesülési lehetőségekről, amelyek alapján csökken a kár esetén megfizetendő összeg. Mielőtt a fogyasztó egy ilyen terméket megvásárol, egyértelműen közölni kell, hogy a bérleti alapdíjban illetve az esetleges kiegészítő biztosításban foglalt mentesség pontosan mire vonatkozik.
  • Átlátható szabályok az üzemanyag-használatra vonatkozóan. A fogyasztók mindig választhatják azt a lehetőséget, hogy a gépkocsit teletankolva veszik át és teletankolva adják vissza.

A kárrendezéssel kapcsolatban is változott néhány dolog, így ha kár keletkezett a következőkhöz kell tartaniuk magukat az autókölcsönzőknek:

  • Átlátható járműellenőrzési eljárást kell alkalmazni. A fogyasztók bármilyen kár esetében tájékoztatást kapnak az okokról és a bizonyítékokról, mielőtt fizetniük kell.
  • A kárrendezési eljárásoknak méltányosnak kell lenniük. A fogyasztóknak lehetőségük lesz megkérdőjelezni bármely káreseményt, mielőtt fizetniük kell.

(Képünk illusztráció)