Egy időben amerikai turisták ezrei zarándokoltak el Tangiersbe, Marokkóba, hogy megnézzék, a legenda szerint hol írta meg Alain Ginsberg az üvöltést. Ekkoriban az észak-afrikai ország turizmusa még nem volt jelentős, de az utóbbi években robbanásszerűen nőtte ki magát a szektor. A 2017-es adatok szerint csak Marrakesbe több mint 2 millió ember érkezett, akik 6 millió vendégéjszakát töltöttek ott. De országos szinten ez 11 millió főt és közel 35 millió éjszakát jelent.

A szállodainfrastruktúra ezt nem bírta volna, de az elmúlt évek egyik slágerterméke, az Airbnb sokat javított a helyzeten. Viszont ezt most megelégelte az állam és több lépést is tervez a korlátozására. Első lépésként, megadóztatják a szolgáltatást a booking.com szállásfoglaló oldallal együtt. Abban bíznak, hogy ettől a turisták inkább szállodákba utaznak majd, valamint abban is bíznak, hogy az utazási irodák forgalma fellendül majd - írja a Quartz.

A lakáskiadókat is megadóztatnák, azt pedig, hogy ők is rendesen adnak-e számlát, álruhás adóügynökökkel ellenőriznék.

Eddig még a magyar adóhatóság sem jutott el: egyelőre még csak tervezik, hogy idén kötelezővé tegyék, hogy az összes magyar turisztikai szálláshely üzemeltetője bekösse magát a NAV-hoz. Az adóhatóság ráadásul a hírek szerint kemény kézzel bánna azokkal, akik nem használnák az online kasszát, hiszen akár három hónapra is bezáratnák az ilyen helyeket.

Miért akadtak ki?

Marokkó esete jó példa arra, hogy miért aggódnak a helyi vállalkozások miatt az állami vezetők. Az országnak évente 7 milliárd dollár (1900 milliárd forint) bevétele származik a turizmusból, ami az ország GDP-jének 7 százalékát teszi ki. Viszont összehasonlítva ezt azzal, hogy 2 millió turista volt tavaly, arra utal, hogy a bevétel egy jó része eltűnik valahol a rendszerben.

Az ország a második legnépszerűbb afrikai célpont a Dél-afrikai Köztársaság után az Airbnb-n, az infrastruktúra is itt épült ki az egyik legjobban. Összesen 22 ezer szálláshelyet listáznak (ez nem azonos az ágy számokkal). A becslések alapján az ilyen szálláshelyek által generált közvetlen bevétel 30 százalékából az állam semmit sem lát. Vagyis akár milliárd dolláros összeget veszítenek el.

Egyre zavaróbb

Ráadásul az Airbnb nem adózik, csak Írországban. Összehasonlításra jó példa, hogy amikor a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly tavasszal adatokat kért a cégtől, kiderült, hogy 2015-ben csaknem 4500 magyar szállásadó állt kapcsolatban az Airbnb-vel, akik összesen 120 ezer alkalommal adták ki ingatlanjukat, amivel mintegy 6 milliárd forint bevételhez jutottak.

Az pedig, hogy ezek a pénzek egy másik országba vándorolnak, egyre több államot és várost zavar. Hasonlóan szigorítana a turisztikai célú lakáskiadás feltételein Párizs, New York és Amszterdam is. Namíbia és Mallorca pedig már felvette a kesztyűt a cég ellen.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel