Az easyJet fapados légitársaság visszautasította a Wizz Air felvásárlási ajánlatát, ehelyett 1,7 milliárd dollár friss tőkét próbál bevonni tőzsdei befektetőitől – írta a Reuters. Sem a kiszemelt célpontnál, sem a Wizz Airnél nem erősítették meg az információt, de a hírügynökségnek az ügyhöz közel álló források kifecsegték a vevőjelölt illetőségét. Ha létrejött volna az üzlet, akkor a Ryanairrel egy súlycsoportba tartózó fapados légitársaság vethette volna rá magát a piaci lehetőségekre.

Az easyJet vezetősége úgy véli, a teljesen részvénycserén alapuló felvásárlás erősen alulértékelte volna a vállalatot, és miután a vevő kosarat kapott, kisvártatva jelezte, hogy már nem is érdekli a menyasszony. Ezzel szemben a tőkeemelés ki fogja párnázni a cég költségvetését, és versenyelőnyt biztosít majd, amikor rá kell rombolni a járvány után magához térő légi közlekedési piacon feltárulkozó lehetőségekre.

Az easyJet a pandémia alatt elszenvedte első éves veszteségét és 4500 alkalmazottjának kötött úti lapút a talpára. A cég stratégiai célja, hogy olyan hagyományos légitársaságoktól vegyen el utasokat, mint a British Airways vagy az Air France-KLM, ahogy azok kivonulnak a rövid távú járatok üzemeltetéséből. Ezt a lehetőség azonban nem kerülte el a Ryanair és a Wizz Air figyelmét sem, így a három fapados öldöklő harcot folytat az utasokért.

Régi célpont

Az easyJet és a Wizz Air házassága mellett szólt volna, hogy míg az előbbi cég Nyugat-, az utóbbi Kelet-Európában erős, így összeillettek volna mint két legó vagy fogaskerék. Emellett mindkét cég Airbus gépekből álló flottát üzemeltet, így optimalizálhatták volna karbantartó és alkatrészbeszerzési tevékenységüket. Az előbbi cég piaci kapitalizációja 3,33 millió font, az utóbbié 5,1 millió font.

Az easyJet mindig stratégiai célpontja volt Váradi Józsefnek, a Wizz Air vezérigazgatójának – árulta el a Reutersnek egy az iparágat jól ismerő informátor. A szállított utasok alapján még ketten együtt sem tudták volna beérni a Ryanairt, amely közel 20 millió utast hord repülőgépei hátán. Ugyanakkor a Wizz Air lendületesebben lábalt ki a pandémia okozta 2020-as gödörből, mint az easyJet, talán azért gondolthata a vállalat vezetése, hogy eljött az idő a nagy bevásárlásra.