Az európai acél- és autóipar tisztességtelen árképzési gyakorlattal vádolja a bányaipari cégeket, ugyanis azok egy új rendszert vezettek be a vasérc árazására, ami közel kétszeresére növelte a nyersanyag árát - írja a Financial Times.

Az európai acélgyártókat képviselő Eurofer panaszt tett az Európai Bizottságnál a lehetséges árképzési visszaélések kapcsán, mondván, hogy komoly jelei vannak az áremelések és az árazási modell tiltott összehangolásának, és szerintük nyomást gyakoroltak egyes acélgyártókra, hogy elfogadják ezeket a változásokat.

A versenyfelügyelők az Európai Bizottságnál és a Bundeskartellamtnál, Németország trösztellenes hivatalánál már vizsgálnak egy beterjesztést annak kapcsán, hogy a Rio Tinto és a BHP Billiton egyesítik gazdag vasércterületeiket Nyugat-Ausztráliában.

A szektor szereplői figyelmeztettek: az acél ára akár harmadával is emelkedhet, miután a bányaipari cégek és az acélgyártók Japánban és Kínában megegyeztek a vasérc árazásának módosításáról. A magasabb acélárak pedig magukkal hozzák a személygépkocsik, az építőipari tartógerendák és a háztartási gépek árának emelkedését - közölték az acélgyártók. Feltéve persze, hogy a gyártók tovább tudják adni az áremelést a fogyasztók felé az épp csak beindulni látszó európai gazdaságban.

A kínai és japán acélgyártók - miután Európával ellentétben lendületesen növekvő piacokra szállítanak - abban bíznak, hogy a rugalmasabb árazási rendszer hosszú távon hasznukra válik majd.