Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az autók uniós károsanyag-kibocsátását szabályozásban a következő lépcső az Euro 7-es norma lenne, az erről szóló első javaslatot még 2020 őszén ismertette az EU szakértői bizottsága, de ezt akkor a német autógyártók szövetsége, a VDA nemes egyszerűséggel a belső égésű motor betiltásának nevezte. Azóta megy az iszapbirkózás az autógyártók és a szigorúbb szabályozás támogatói között, és állítólag már közeledtek az álláspontok, viszont a határértékek véglegesítésére még nem került sor. Ennek köszönhető, hogy a 2021 őszére várt törvényjavaslat végleges szövegének benyújtását először 2022 áprilisára halasztották, most pedig július 20-a az új határidő, amelyet az Európai Bizottság magának megszabott. Azaz csúszhat a norma bevezetése - írja a Totalcar. 

Az indoklás szerint az eddigi elemzések alapján igazán alaposan kidolgozott javaslatot szeretnének vitára bocsátani, ezért halasztották július végére a határidőt. A döntés hátterében persze más szempontok is meghúzódhatnak, akár az is, hogy a nyaralási szezon közepén bármilyen bejelentés kisebb vihart kavar, mint bármikor máskor. 

A késlekedés a zöldszervezetek hangos tiltakozását váltotta ki: több közlemény szerint is azzal a veszéllyel fenyeget, hogy az Euro7-es norma bevezetése 2025 utánra tolódhat. Ebben tulajdonképpen az autógyártók is egyetértenek a zöldekkel: az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA szerint az áprilisi bejelentéssel tartható lett volna a 2025 szeptemberi bevezetési dátum, de az újabb késéssel együtt ez szerintük sem reális forgatókönyv.

A végleges határértékek ismerete nélkül még senki nem látja egész pontosan, hogy az Euro 7 mit hozhat. Az elmúlt két-három év trendjei azonban azt mutatják a szén-dioxid-kibocsátási előírások változásai kapcsán, hogy a környezetvédelmi szigorítások a szélesebb rétegek számára megfizethető autók számának gyors csökkenését hozzák. A gyorsan szűkülő piac pedig egyes, elsősorban Európából, és az olcsóbb típusokból élő autógyártók - ilyen a Stellantis vagy a Renault - számára akár végzetes is lehet. Nem csoda, hogy a háttérből ezek a cégek, és partnereik, beszállítóik mindent megtesznek, hogy puhítsák a javaslatot, és hátráltassák a bevezetését. A politikusok pedig nehezen tudnak vitába szállni az érveikkel, hiszen egyetlen autógyártó csődje is európai munkahelyek millióit sodorná veszélybe.