Jobbról és balról is támadták az amerikai autóipari munkások UAW szakszervezetét azt megelőzően, hogy a Volkswagen Chattanoogában lévő üzemében szavaztak volna a dolgozók egy UAW-szervezet létrehozásáról. A voksoláson majdnem 90 százalékos részvétel mellett 712-626 ellenében elutasították a lehetőséget. Az autóipari szakszervezet számítások szerint ötmillió dollár költött a munkavállalók meggyőzését szolgáló kampányra, ám hiába.

A szervezkedést ellenzők táborában ugyanis nem kevésbé fajsúlyos erők vonultak fel: Tennessee állam kormányzója, Bill Haslam és Bob Corker szenátor, mindketten republikánusok, és azzal érveltek, hogy ha a szakszervezet megjelenése miatt nőnek a bérek, akkor az üzem elveszti a versenyképességét - írta az autonews.com.

Corker - aki Chattanooga korábbi polgármestereként segített tető alá hozni VW-gyár odatelepítését - a szavazás előtt kijelentette, hogy ha nem lesz szakszervezet, akkor biztos, hogy - Mexikó helyett - az amerikai üzemben fogják előállítani a német cég új hétüléses crossover modelljét.

Felőlük jöhet

Nem kíméli a UAW-t a wsws.org baloldali weboldal sem, amely szerint a bukás végveszélybe sodorhatja a szervezetet. Az autóipari szakszervezet taglétszáma 1979-ben 1,5 millió volt, míg most 380 ezer. A portál szerint szervezet végül átalakulhat egy üzleti vállalkozássá, amely a tagjai egészségügyi és nyugdíjalapjai, illetve az kezében lévő autóipari részvények befektetéséből fizeti vezetői zsíros fizetését. Részvényesként, tőzsdei befektetőként az UAW voltaképpen a magasabb profitban érdekelt, amit részben bérek alacsonyan tartásával érhető el.

A Volkswagen vezetősége nem ellenezte a szakszervezet megalakítását. Azt tervezték, hogy az autógyártó európai bázisaihoz hasonlóan az USA-ban is létrehoznak egy üzemi tanácsot, amely bevonja a döntéshozatalba a munkavállalókat. Ehhez azonban az amerikai törvények szerint a testületben képviseltetnie kell magát egy független érdekvédelmi szervezetnek. Ez lehetett volna a UAW.

Akkor hol?

A semleges megfigyelők véleményét egy a szakértő a következő költői kérdésben foglalta össze: ha a VW-gyárban nem tudtak támogatókat találni, akkor hol fognak? Az Autonews idézi a munkaügyi minisztérium adatait, amely szerint Tennesseeben ugyan negyedével nőtt a szervezett dolgozók száma 2013-ban az egy évvel korábbihoz képest, ám még így is csupán az államban munkát vállalók alig több mint hat százaléka volt szakszervezeti tag.

A bukás után a UAW kénytelen lesz szétnézni az autóiparon kívül. Egyebek mellett a szállodai dolgozók, illetve a felsőoktatás adminisztratív beosztásban lévő alkalmazottai köréből próbálhat meg tagokat toborozni. Nyilvánosan persze arról beszélnek, hogy azért veszítettek, mert jobboldali ellenfeleik hatalmas összegekkel megtámogatott kampányt folytattak ellenük. A háttérben azonban már belátták, hogy nincs sok keresnivalójuk az autóiparban.