Az ABB energiaátalakító technológiája stabil áramellátást biztosít azoknak a gyorstöltő egységeknek, amelyek az Északi-tengeri-csatorna amszterdami szakaszán a nap 24 órájában közlekedő öt új elektromos kompot szolgálják ki. Az új kompokat a város tömegközlekedési vállalata, a Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) rendelte meg, üzembe állításuk fontos lépés a fenntartható, kibocsátásmentes közlekedési vállalattá válás útján. 2023-ig teljesen lecserélik azt a jelenleg is működő dízelüzemű flottát, amely még az 1930-as években kezdte a szállítást.

A GVB az Északi-tengeri-csatorna három nagy forgalmú, évente több mint 350 ezer gépkocsit szállító útvonalán állítja forgalomba az elektromos kompokat. A kompok folyamatosan, éjjel-nappal fognak közlekedni, és minden 20 perces oda-vissza út után 3 percük lesz akkumulátoraik feltöltésére. Épp ezért, a megbízható szolgáltatás folyamatos fenntartásának egyik kritikus tényezője a gyorstöltés lesz.

A teljesen automatizált töltőállomások kivitelezésére kiírt pályázatot a BAM Csoporthoz tartozó BAM Infra Rail bv, egy jelentős építőipari, ingatlanfejlesztő, valamint mély- és magasépítő cég nyerte el. A biztonságos és hatékony töltés, valamint az akkumulátorok élettartamának optimalizálása érdekében az elektromos hálózaton fellépő áramingadozások nem befolyásolhatják a töltőberendezések által biztosított 750 V egyenáramú (DC) tápellátást. A BAM azért kereste meg az ABB-t, mert olyan technológiára volt szüksége, mely a váltakozó áramú (AC) hálózati feszültséget stabil egyenfeszültséggé képes átalakítani.

Az ABB le is szállított három ACS880 típusú betápmodult, amelyek az az IGBT-s (Isoleted Gate Bipolar Transistor) technológia elve alapján alakítják át az energiát. Ez a megoldás nagyon stabil egyenáramú kimenetet biztosít minimális hálózati torzítással, ami annak köszönhető, hogy reagál a hálózati eseményekre és kompenzálja a feszültség ingadozásait.

A kompok alapvetően „plug-in hybrid” kialakításúak, azonban normál üzemrend szerint 100 százalékban a 680kWh-s akkumulátorokról fognak működni. A generátort csak Beaufort 8-as szélerősség (felett kapcsolják majd be.

„A BAM és az ABB által leszállított gyorstöltési megoldás teljes mértékben automatizált, a töltési idő könnyen beilleszthető a kompok menetrendjébe. Az elektromos működés azt jelenti, hogy nincs részecske-, illetve széndioxid-kibocsátás. Miután mind az öt elektromos komp forgalomba állt és a régi dízelüzemű kompokat kivontuk a forgalomból, évente 800 ezer liter dízel üzemanyagot fogunk megspórolni, ami több mint 2400 tonnányi széndioxid-kibocsátás megszűnését jelenti” – mondja Alain Asin, a GVB egyik projektmenedzsere.

Az új GVB kompok legfeljebb 400 utas, 20 gépkocsi vagy 4 kamion szállítására alkalmasak. Az új flotta első tagja 2021 augusztusában állt forgalomba, és az utasok egybehangzó véleménye szerint az átkelés sokkal kényelmesebb, csendesebb és tisztább lett, mint korábban.