A nehéz helyzetben lévő orosz családok még édességek majszolásával sem tudják enyhíteni gondjaikat, miután a kedvezőtlen belső és külső gazdasági körülmények az egekbe lökték a csábító finomságok árát - írta a Moscow Times. Miközben a GDP lényegében stagnált 2014-ben a csokoládé fogyasztása fejenként átlag évi 4,15 kilogrammra eset az egy évvel korábbi 4,36 kilogrammról - derült ki az orosz kormány édességipari szaktanácsadója, a Center for Market Research jelentéséből.
Ez ötszázalékos visszaesés, és ha a csokihoz hozzávesszük a kakaót tartalmazó többi édességét is, akkor 4,8 százalékos csökkenést tapasztalhatunk. Az orosz fogyasztás nagyjából fele a Nyugat-Európában megszokottnak. A Center for Market Research arra számít, hogy idén további négy százalékkal esik a csokoládé vásárlása Oroszországban.
A háttérben az ismert okok állnak: az olajárak zuhanása miatt a rubel 40 százalékot veszített értékéből a dollárral szemben, ami felhajtotta minden importtermék árát, ráadásul Moszkva ukrajnai szerepvállalása miatt az EU és az USA szankciókkal sújtotta az országot, ami pénzügyi nehézségeket okoz a vállalatoknak. Eközben a világ kakaóbab-termelésének 70 százalékát adó Nyugat-Afrikában kialakult kedvezőtlen időjárás miatt egy év alatt 16 százalékkal, tonnánként 3,5 ezer dollárra nőtt a csokihoz nélkülözhetetlen kakaó alapanyagának ára.
Kiszorulnak a márkás csokik
Az oroszországi átlagbér 13,3 százalékkal volt alacsonyabb idén áprilisban, mint 2014 negyedik hónapjában - adta hírül a Roszstat. Nem meglepő, hogy a kiskereskedelmi eladások majdnem 10 százalékkal zuhantak. A hanyatlás nagyot ütött az orosz csokoládégyártókon: iparági szövetségük becslése szerint az ágazat termelése tizedével csökkent egy év alatt. Főként a hazai piacra termelő, kisebb, helyi gyártók szenvednek. A talpon maradáshoz a kormánytól a kormánytól kérnek segítséget.
A csokoládé bolti ára egy év alatt 32 százalékkal, kilónként 666 rubelre (3400 forint) ment fel - a májusi adatok szerint. Ezzel meghaladta az élelmiszerek átlagos, 20,2 százalékos drágulását. Ennek következtében felgyorsult a helyettesítés: az vevők nagyobb arányban keresik az olcsóbb márkákat - ami egyebek mellett az áruházak saját márkás termékeinek kedvez - vagy más árukra fordítják eddig csokira költött pénzüket. Az olcsóbb áruk előretörése egyébként más élelmiszerek esetén is megfigyelhető.
Legolvasottabb

Griffmadár kering Lengyelország felett

Orbán Viktor elutasítja az olajembargós megkerülős cselt

Nyugdíjkorhatár-emelés: komoly veszélyekről hallgatnak Matolcsyék

Megvannak a háborús vérzivatar igazi nyertesei

Irányt hirdetett az Európai Bizottság: ezt várják a magyar kormánytól

Változás a bankszámláknál: ráfizethet, aki nem vált újra

Fellázadtak a Sajó mentén élők

Belehúzott a forint
