Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Facebook menedzsmentje az elmúlt napokban kétségbeesetten igyekszik kezelni azt a komoly problémát, amit saját maguk robbantottak ki a WhatsApp üzenetküldő szolgáltatás felhasználási feltételeinek tervezett megváltoztatásával. Világszerte felhasználók milliói kapták meg január elején a WhatsApp új felhasználási feltételeiről szóló üzenetet, amely lehetővé teszi a felhasználók érzékeny adatainak Facebookkal történő megosztását, a felhasználási feltételeket pedig záros határidőn belül el kell fogadni.

Menekülnek a felhasználók

Erre válaszul, amellett hogy a közösségi média szinte minden fórumán hatalmas volt a felzúdulás, a felhasználók tömegei elkezdtek más, rivális üzenetküldő szolgáltatásokra átvándorolni.

Az egyik ilyen a Signal nevű üzenetküldő alkalmazás, amelyet a múlt héten 8,8 millióan töltöttek le, ahhoz képest, hogy négy héttel korábban még csak 246 ezer volt a heti letöltésszáma. A Signalt persze segítette az is, hogy Elon Musk a hatalmas követőtáborral rendelkező Tesla-vezér a múlt héten arra buzdította híveit, használják a programot. A tőzsdén a befektetők a nyilatkozat után elképesztőt rántottak az alkalmazással egyébként semmilyen kapcsolatban nem álló, teljesen mással foglalkozó Signal Advance nevű cég részvényein.

A Sensor Tower nevű cég adatai szerint a kriptodeviza kereskedők körében kedvelt, elvileg szintén feltörhetetlen titkosítást használó Telegram üzenetküldő szolgátatást pedig az egy héttel korábbi 6,5 millió letöltést követően a WhatsApp bejelentése utáni héten 11,9 millióan töltötték le, így annak aktív felhasználói száma átlépte az 500 milliót. A 2 milliárd felhasználóval rendelkező WhatsApp letöltéseinek száma 14 százalékkal csökkent ezalatt, heti 11,3 millióról 9,7 millióra.

Próbál nyugtatni a Facebook

A felhasználók egy része a Financial Times összefoglalója szerint úgy értelmezte a WhatsApp feltételváltoztatását, hogy az története során első ízben érzékeny felhasználói adatokat fog megosztani anyavállalatával, a Facebookkal. Úgy érzékelték, ezt a változtatást rájuk erőltették, s hogy ezentúl a Facebook hozzáférhet üzeneteik tartalmához. A WhatsApp a hét elején már közleményben próbálta nyugtatni a felhasználókat, hogy a változás nem érinti az üzenetek titkosságát.

Az igazság az, hogy bár a WhatsApp elvileg valóban nem férhet hozzá az üzenetek tartalmához, a felhasználási feltételek már 2016 óta lehetővé teszik a cég számára egyes felhasználói adatok Facebookkal történő megosztását. Az új szabályok elvileg azt engedték volna meg, hogy bizonyos fizetési és tranzakciós adatok kerüljenek a Facebookhoz, ezzel növelni lehehett volna a WhatsApp hirdetési üzletágát, illetve a Facebookét is, de segített volna az úgynevezett Facebook Shopok fejlesztésében is - írja a brit lap.

Klasszikus átverés?

Míg az egyik oldalon a Facebook csoporthoz tartozó cégek vezetői védték meg a cég tervezett lépését, addig a másik oldalon fogyasztóvédelmi szervezetek léptek fel. Ez utóbbiak szerint klasszikus fogyasztói átverésről van szó. Egy amerikai online hirdetési szövetség, a Digital Content Next vezetője szerint a Facebook 2014-ben a WhatsApp megvásárlásakor azt ígérte, semmilyen adatot nem osztanak meg az anyavállalattal, ezt az ígéretét azonban, mint sok más ilyet, megszegte. Felhívta a figyelmet, hogy Amerikában és az EU-ban nagyon sok eljárás és per van folyamatban a Facebook ellen a fogyasztói adatok titkosságának megsértése miatt.