A kontinensen elsőként a francia Alstom helyezett üzembe hidrogénvonatot, augusztus óta pedig menetrend szerint közlekednek a járművek Németországban, a Bréma környéki, 126 kilométeres vonalon. A 14 hidrogénüzemű regionális szerelvény fokozatosan váltja majd ki a 15 régebbi dízelvonatot. Az Alstom üzemanyagcellás vonatainak az egyik legfontosabb alkatrészét, a forgóvázak keretét a magyarországi Mátranovákon gyártják - írta meg a Magyar Nemzet.

Az Alstom hidrogénvonat projektje évek óta rendületlenül halad előre: majd' 4 éve írtunk arról, hogy a Siemensszel közös fejlesztésű Coradia iLint két kísérleti szerelvénye 300 utas befogadóképességgel megkezdheti a tesztelését. Akkor a francia cég is óvatosan volt bizakodó, mivel a technológiai költségek magasak voltak, és nem volt biztos, hogy ezen az úton milyen tempóval mennek majd tovább. Bő két éve már egy 40 darabos flotta üzembe helyezésének körülményeiről írtunk, amikor a nagyteljesítményű akkumulátorok beszerzéséből hír generálódott.

Mostanra a  svájci Stadler ugyancsak kifejlesztette a maga üzemanyagcellás modelljét: a szerelvényei a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project megrendelésére készültek, és Szolnokon gyártanak hozzá alumí­nium kocsitestet. A harmadik európai hidrogénvonat-fejlesztést pedig a minap jelentették be: a német Siemens kezdett próbaüzemet a Deutsche Bahnnal.

A technológia sokban hasonlít az eddigi, "hagyományos" dízelvonatos tankoláshoz, és a hidrogént semmivel sem több idő az új hajtásláncú szerelvényekbe tankolni, mint korábban. Ráadásul a rendszerek a zöldhidrogént képesek maguk is előállítani: a megújuló energiát vízbontásra felhasználva, közvetlenül a helyszínen termelik meg a rendszerek a szükségleteiket.

A napilap emlékeztet rá, hogy Európában jelenleg, a nem villamosított vasútvonalakon dízelmozdonyok dolgoznak - és ez jelenti a vonalak 60 százalékát. És bár a hidrogénhajtásra való átállás akár hosszú ideig eltarthat, csupán a német Deutsche Bahnnál évi 250 millió liter gázolajat lehet majd kiváltani vele. A DB egyébként olyannyira hisz a hidrogénben és a hidrogén hajtású motorvonatokban és mozdonyokban, hogy nemrég tíz évvel közelebb húzta a klímasemlegeségi céljainak elérési dátumát, és 2050 helyett 2040-re tejlesíteni akarja azokat..