Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A horvát kiskereskedelmi forgalom tavaly összesen 43,4 milliárd kunát (több mint 2340 milliárd forintot) tett ki, ez 8,4 százalékos bővülés az előző évhez képest – írja az European Supermarket Magazine a horvát versenyhivatal, az AZTN 47 céget vizsgáló jelentése alapján.

A horvátok többsége továbbra is a szupermarketeket preferálja a hipermarketekkel szemben, a teljes kiskereskedelmi bevétel 50 százaléka ezekhez köthető, míg a hipermarketekhez csupán a 22 százaléka. A szupermarketek átlagosan 11 százalékos nominálisbevétel-növekedést könyvelhettek el éves bázison, míg a kisebb üzletek kevesebb mint 1 százalékosat.

Csak az élelmiszereket vizsgálva a legmagasabb átlagos haszonkulccsal a pékárut és a cukrászati termékeket árulták a boltok, de viszonylag magas volt a friss gyümölcsök és zöldségek, valamint az alapélelmiszerek (liszt, cukor, rizs, stb.) esetében is.

Boltok rangsorolva

Az ország legnagyobb kiskereskedelmi vállalata a Konzum Plus maradt, 20-30 százalékos piaci részesedéssel, amely 2020-hoz képest egyébként kis gyengülést jelent, annak ellenére is, hogy üzleteiknek számát 620-ra bővítették az egy évvel korábbi 608-ról.

A Schwarz-csoport, amely a Magyarországon listavezető Lidl tulajdonosa, 10-20 százalékos piaci részesedést könyvelhetett el, hasonlóan a horvát kiskereskedelmi lánchoz, a Plodine-hoz, míg a Spar, Tommy, a Studenac és a Kaufland is 5-10 százalékos részesedést tudott elérni.

A vizsgált cégek közül 38 bevételnövekedést ért el, kilenc esetében azonban negatív trend mutatkozott. A Plodine-hoz köthető a legnagyobb nominális bevételnövekedés, utána pedig Konzum Plus, Lidl, Trgovina Krk, Tommy és Kaufland a sorrend.