Csütörtökön hivatalosan is elindult a Jaguar Land Rover 1500 főnek munkát adó szlovákiai Nyitrán lévő gyárában - derül ki az ujszo.com szlovákiai magyar nyelvű hírportál beszámolójából.

Az üzemben készülnek majd a Land Rover Discovery terepjárók, egy autó legyártása hat órát vesz igénybe, a folyamat jelentős része automatizált. A különböző csarnokokat föld alatti alagutak kötik össze, speciális mozgó daruk szállítják az alkatrészeket, az alvázat, a motort, a karosszériát.

QP | Quality Placement

A gépjárműveket szó szerint néhány méterrel a gyártósor vége előtt állítják négy kerékre. Ekkor tankolnak beléjük 25 liter üzemanyagot, itt táplálják be a biztonsági rendszereket, a navigációt és az egyéb programokat. Mivel a Discoveryk kizárólag a nyitrai üzemben készülnek, ezért a világ bármely részére innen mennek az autók.

Egy év, akár 150 ezer darab

Bár a nyitrai gyár kapacitása évi 150 ezer autó, de ezt a szintet csak pár éven belül éri el. Az indulás után egy műszakban dolgoznak az alkalmazottak, 2019 második felében vezetik be a második műszakot, és 2020 elején éri el a termelés azt a tempót, hogy évente 100 ezer autót készülhessen el.

Alexander Wortberg, a nyitrai gyár igazgatója elismerte, hogy a brexit komoly gondokat okozhat a társaságnak. Ugyanakkor a szlovákiai üzem olyannyira fontos, hogy a kemény brexit, azaz a legrosszabb forgatókönyv esetén sem fogják elhagyni Szlovákiát, Sőt, nem tartja kizártnak a gyár bővítését, hogy az évi termelés elérje a 300 ezer autót.

Hány darab fogyott a magyar piacon?

A Datahouse adatai szerint a Land Rover terepjáróiból (Range Roverek és Land Rover Discoveryk) összesen 118 darabot adtak el újonnan a magyar piacon az év első kilenc hónapjában, ami marginális részesedést jelent a piacon.

Ez nem meglepő, mert a Land Rover-modellekből még az olcsóbbnak számító - a Nyitrán készülő - Discoveryk listaára is 16 millió forintról indul. A Range Roverek pedig inkább a 20 millió feletti sávban érhetőek el.