A hazai játékboltok adatait vizsgálva jól látható, hogy a fizikai boltok helyett sokan már az online térben vásárolnak, mert az biztonságosabb és gyorsabb is: ez a harmadik hullám során csúcsosodott ki. Ezért egyértelműen kijelenhető, hogy a piac teljesítményét mindenképpen befolyásolják a koronavírus okozta járványügyi korlátozások - mondta Czékus Ábel, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Belkereskedelem- és kutatás-fejlesztés statisztikai osztály vezetője a Spielwarenmesse csütörtöki sajtótájékoztatóján.

A közelgő Black Friday kapcsán Czékus arról beszélt, hogy ez mostanra egy másfél hónapos eseménnyé nőtte ki magát, amely már november elején elkezdődik. A forgalom tavaly 9 milliárd forintnál tetőzött, de a boltok nyitvatartásának korlátozása igencsak érintette a kiskereskedelem ezen ágát, de nyáron újra erőre kapott - mondta.

Czékus azonban elmondta, ez nem fedi le teljesen a magyar játékpiacot, mert a KSH nem tudja megbecsülni, hogy például az Auchanban vagy a Tescóban mennyi játékot adnak el, továbbá az online forgalmazókat sem fedi le teljesen ez a szám.

"Mi két dolgot látunk: egyrészről a vásárlói magatartás lassan beáll, mert hozzá kell szokunk ahhoz, hogy a vírussal tartósan együtt kell élnünk. A másik, hogy ennek ellenére sokan még mindig a hagyományos vásárlást részesítik előnyben, mert az üzletekben például megfoghatják és kipróbálhatják a játékokat. Az online kereskedelem bővülése a járványtól is függ, de vélhetően nem fog visszaesni a jövőben sem" - mondta el a Napi.hu kérdésére Czékus.

Korábbi becslések szerint a teljes magyar játékpiac éves forgalma nagyjából 50 milliárd forint, melynek fele, 25-27 milliárd forint a karácsonyt megelőző másfél hónapban realizálódik. A pandémia sem rajzolta át ezt a képet.

A zöld játékoké a jövő

A legnagyobb trend, amely a játékpiacra is begyűrűzött, az a fenntarthatóság és a környezettudatosság - mondta el Florian Hess a Spielwarenmesse eG elnökségi tagja.

A jövőben a játékok egy része már természetes vagy újrahasznosított anyagból készül majd, és nagy fókuszban van a biológiai bázisú műanyag felhasználása is.

Többek között cukorból, keményítőből és cellulózból, valamint proteinekből is készülnek már termékek, ezzel már korán fogékonnyá tehetők a gyermekek a környezettudatosság irányába.

"Erre egyre nagyobb igény mutatkozik és mi teljesen nyitottak az új megoldásokra" - mondta Hess.

A jövő évi nürnbergi Spielwarenmesse kiállításon több mint 60 ország, közel 1700 kiállítója lesz jelen. Nem csak a gyerekeknek készült játékokkal, hanem a technikai (például ünnepi termékek, tűzijáték) és a legújabb írószerek, iskolaszerek bemutatásával is készülnek - említette.

Hess szerint a kiállítás egy óriási lehetőség lehet a fiatal vállalkozásoknak, hogy belépjenek egy nemzetközi üzleti környezetbe: ugródeszka az új piacok meghódításához és mankót nyújthat a fenntarthatóság és a digitalizáció irányába.

A REGIO-nál nem lesz hiány

A Napi.hu kérdésére a REGIO Játék illetékese elmondta, elképzelhetetlen, hogy készlethiány lesz az üzleteikben, hiszen a karácsonyi árukészletek már nyáron beérkeztek hozzájuk. Ezért a hazai vásárlók semmit nem fognak észre venni a globális logisztikai problémákból és korlátozásokból.

Ugyanis korábban ők is tapasztalták az ellátási nehézségeket. Ezeket elsősorban a logisztikai problémák okozták, hiszen a pandémia miatt leállt a légi teherszállítás, így kénytelen volt mindenki a hajós konténerszállításra váltani.

Mindeközben világviszonylatban több száz százalékos áremelkedés történt a konténerszállításban, ami már ebben az évben érezteti hatását, hiszen már a januári beérkezések is a megemelt fuvardíjjal jöttek.

Szerencsére azonban nem lesznek olyan problémák, mint az Egyesült Királyságban, ahol már nyáron figyelmeztették a szülőket: ha tudják, mit szeretne a gyerek karácsonyra, és szeretnék elkerülni a hosszú ideje a legvadabb ajándékvásárlási hajszát, vegyék meg most, amit akarnak.