A német BMW AG és Daimler AG luxusautó-gyártók többet nyernek detroiti konkurenseik kisegítésén, mint ha azok csődbe mennének. El sem lehet képzelni mi történne egy nagy autógyártó összeomlása esetén, a bukásnak irdatlan hatása lenne a beszállítói infrastruktúrára - mondta Norbert Reithofer, a BMW vezérigazgatója.

A német VDA autóipari szövetség adatai szerint egy átlagos új autó értékének 75 százaléka beszállítóktól származik. A különböző gyártók egyes típusai sok ilyen alkatrészen osztoznak, a legnagyobb beszállítók, mint a Robert Bosch, a Magna vagy a Continental amerikai és európai gyártóknak is termelnek. Működésük kritikusan fontos vevőik számára.

Az USA a BMW első számú piaca, míg a kecskeméti beruházásba kezdő Daimlernek a második legnagyobb értékesítési helye. A német márkák 7 százalékos részesedéssel bírnak Amerikában és főként egymással versenyeznek mint sem a hazai gyártókkal. Az IHS piackutató cég szerint például a GM bedőlése rövid távon agyonvágná az USA reálgazdaságát, nem beszélve az amerikai néplelket ért pszichológiai sokkról. Mindennek hatása negatív lenne a külföldi autóscégekre is.

Az olasz Fiat és a francai Peugeot-Citroen, amelyek az európai piacon versenyeznek a GM-hez tartozó Opellel és a Forddal, megengedhetetlennek tartják konkurenseik állami kisegítését. A Volkswagennek helyet adó és a cégben 25 százalékot birtokló Alsó-Szászország tartomány miniszterelnöke, Christian Wulff illegálisnak minősítette a pakkot, a VDA elnöke, Matthias Wissman pedig hasonló európai beavatkozást sürgetett.
QP | Quality Placement