A szakértők lényegében egyetértenek abban, hogy az amerikai autógyártók akkor maradhatnak életben, ha gyökeresen átalakítják a szakszervezetekkel, mindenekelőtt a legnagyobb autóipari szervezettel, a United Auto Workersszel (UAW) kötött korábbi megállapodásaikat.

Az első pont, amiben meg kell állapodniuk, a versenyképes bérek elérése 2010-re. Az alapkereseteket tekintve ugyan nincs lényeges különbség az amerikai cégek és japán versenytársaik Amerikában működő üzemei között: az azonos munkát végzők 30-30 dollár körül keresnek akárhol is helyezkedjenek el, ám a hazai cégeknek jelentős társadalombiztosítási kötelezettségeik vannak.

A nyugdíjbiztosítás visszaszámolva az utóbbi években 70 dollárra növelte fel az órabérköltségeiket, ami csak 2010-től csökkenhet, amikor életbe lép a cégek és az UAW 2007-ben kötött egyezsége. Ennek keretében a szakszervezet önálló alapot hozott létre, amely átveszi a különböző tb-kötelezettségek fizetésének kötelezettségét.

A másodi pont, ahol az UAW-nek vissza kell vonulnia, a munkaügyi szabályok területe. Egy jellemző példa erre: az amerikai gyárakban a szalagmunkások nem vehetik fel a földről a szemetet, mert azzal egy másik munkakörben dolgozó kollégájuk munkáját vennék el. Részben az ilyen szabályok miatt kisebb a hazai vállalatok hatékonysága a japán üzemekénél. Ezek nélkül képesek lépést tartani a konkurenciával.

A harmadik béka, amit le kell nyelniük a szakszervezeteknek, az az úgynevezett munkahelybank megszüntetése. Ennek a szabálynak az értelmében a kirúgott dolgozók elbocsátásuk után egy ideig még szabadságra mennek, amikor megkapják teljes fizetésüket. Az UAW az állami hitelekkel kapcsolatos tárgyalások során már hajlandónak mutatkozott elfogadni a munkahelybank részleges megszüntetését, ami 15-30 százalékkal csökkentené az autógyártók ezzel kapcsolatos kiadásait.

Jellemző, hogy a Toyota az ilyen megoldások helyett igyekszik megtartani egyszer már felvett munkavállalóit, s ha szükséges házon belül átképzi őket. A munkahelybank előnye ugyanakkor, hogy a segítségével a társaságok rugalmasabban alkalmazkodhatnak az autópiac ingadozásaihoz.

A szervezett munkások nyugdíjalapjához való munkaadói hozzájárulás (VEBA) megszüntetését, részben céges részvények juttatásával való kiváltását az elmúlt időszakban már sikerült elérniük a vállalatoknak, ami nagy megkönnyebbülést hozott a büdzséjüknek. Hosszabb távon, ha túlélik a jelenlegi krízist és részvényeik ára emelkedésnek indul, az alapok is jól járhatnak.