A magyarországi német vállalatok üzleti bizalma a 2008-2009-es pénzügyi válság óta nem látott mélypontra esett vissza – derül ki a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) legfrissebb konjunktúrajelentéséből.

Sávos András, a szervezet elnöke a felmérés bemutatóján elmondta: a német cégek kilátásainak változása fontos fokmérője a magyar gazdaságnak. A Magyarországon működő 3000 német tulajdonú cég 220-250 ezer embert foglalkoztat és a vállalati szektor hozzáadott értékének egyhatodát teszi ki.

Dirk Wölfer, a DUIHK kommunikációs osztályvezetője szerint a német cégek 72 százaléka számít a magyar gazdasági kilátások romlására a következő 12 hónapban és csak öt százalék vár javulást. A negatív és pozitív kilátások különbözete így a tavaszi 51 százalékpontról a múlt hónapra 67 százalékpontra emelkedett – írja az MTI.

 

 

A német cégek saját üzleti helyzetüket kedvezően ítélték meg, de a következő 12 hónapra várt kilátásokat illetően még a gyenge áprilisi előrejelzésekhez képest is tovább romlott az üzleti bizalom. A válaszadók fele (51 százalék) saját üzleti helyzetének romlására számít.

A kereskedelemben voltak a legborúlátóbbak, 72 százalékuk számított az üzletmenet romlására és csak minden tizedik (11 százalék) javulásra.

Az üzleti várakozásaik romlásával párhuzamosan minden második cég tervezi beruházási kiadásainak csökkentését, éd 15 százalék létszámleépítésben is gondolkodik, amely a munkaerőhiánynak is köszönhető. A cégek úgy gondolják, hogy a pozíciók újbóli betöltése költségesebb lehet, mint a jelenlegi létszám fenntartása.

A Magyarországon működő német vállalatok az üzletmenetüket veszélyeztető legnagyobb kockázatnak - a tavaszi felméréssel megegyezően - az energiaárak emelkedését jelölték meg (78 százalék), valamint a kereslet visszaesését (57 százalék).

A negatív hatások ellensúlyozására a válaszadó cégek több mint fele (54 százalék) a többletköltségeket áthárítaná a vevőkre – ami részben megmagyarázza a gyorsuló inflációt – és 49 százalékuk fokozná energiatakarékossági vagy -hatékonysági erőfeszítéseit.

Bebetonozódna az ország olcsó munkaerő-szerepe

A felmérésből az is kiderült: egyre több vállalat gondolkodik a beszállítói hálózatának kiterjesztésén. Ennek a folyamatnak a kiemelt cél-régiója éppen Közép- és Kelet-Európa, ezen belül Magyarország is lehet. A magyarországi telephely mellett szóló tényezők között a német vállalatok a munkaerőköltség szintjét, a szakképzett munkaerő elérhetőségét, valamint a beszállítói hálózatot jelölték meg.