Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Rupert Stadler letartóztatásáról szóló hírt az Audi anyacége, a Volkswagen szóvivője is megerősítette a Reutersnek. A szóvivő továbbá hozzátette, hogy a kihallgatás és annak megítélése, hogy szabadon engedik-e a cégvezetőt, még folyamatban van. A müncheni ügyészség közlése szerint Stadlert szerdáig hallgatják ki, azután, hogy beszélt az ügyvédeivel.

A Reuters szerint egy németországi bíró rendelte el Stadler őrizetben tartását, miután fennáll a kockázata annak, hogy Stadler bizonyítékokat próbál visszatartani így akadályozva vagy gátolva a dízelbotrány ügyében folyó nyomozást.

A Porsche SE szóvivője közölte, hogy a felügyelőbizottság hétfői ülésén megvitatják Stadler letartóztatását.

Az Audi főnöke egyike annak a 20 gyanúsítottnak, akik személyes érintettségét a 2015 szeptemberében kirobbant úgynevezett "dízel-gate" botrányban - amelynek során a dízelmotoros járművek szennyezőanyag-kibocsátási szintjét szoftverrel manipulálták - vizsgálják. A müncheni ügyészség június 13-án jelentette be, hogy az Audi vezérigazgatója is része a vizsgálatnak és házkutatást tartottak nála - írja a DW. Stadler tagadja, hogy bármi köze lett volna a csalásokhoz.

Rupert Stadler, képünk forrása: AFP Photo/Daniel ROLAND

Az Audit azzal vádolják, hogy mintegy 210 ezer Európában és az USA-ban értékesített dízelautót látott el károsanyag-kibocsátást manipuláló szoftverrel 2009-től kezve. Az autógyártót csalással és jogsértő termékpromócióval is gyanúsítják.

Az elmúlt hónapban az Audi elismerte, hogy a tavalyi 850 ezer visszahívott gépkocsin felül - amelyekből néhánynál módosítás volt szükséges - újabb, 60 ezer A6-os és A7-es modelleket kell visszahívni a manipulatív szoftverek miatt.

A Volkswagen (VW) korábban elismerte, hogy közel 600 ezer olyan autót adott ez az amerikai piacon, amelyek a károsanyag-kibocsátást manilpuláló szoftverrel voltak ellátva. A vállalat bevallása szerint világszerte 11 millió dízelautóba rakták bele ezt a szoftvert. A BBC megjegyzi, hogy a nyílt úton ezen autók kibocsátása akár negyvenszer is magasabb lehet, mint a laboratóriumi környezetben végzett tesztek.

A VW eddig 30 milliárd dollárt különített el a dízelbotrányhoz kapcsolódó bírságokra, járműfelújításokra, perköltségekre. A legtöbb probléma az USA-ban bukott ki a Reuters szerint, ahol összesen eddig 9 embert vádoltak meg, két volt VW felsővezető bűnösnek is vallotta magát és börtönbüntetésre ítélték.

Az Egyesült Államokban májusban büntetőeljárást indítottak a Volkswagen vezérigazgatója, Martin Winterkorn ellen, de ő nem valószínű, hogy amerikai bíróság elé fog állni, mert Németország általában nem adja ki állampolgárait EU-n kívüli országnak - jegyzi meg a Reuters.

A müncheni ügyészség közlése szerint Stadler letartóztatása nem amerikai kérésre történt, a vezérigazgatót ingolstadti otthonában tartóztatták le hétfőn hajnalban.

A VW-t a német hatóságok 1 milliárd euróra bírságolták a dízelbotrány miatt.

Képünk forrása: Napi.hu/Szabó Dániel