A magyar piacra nemcsak a válság hatott negatívan, hanem az is, hogy a nyáron 5 százalékponttal megemelték az áfát - mondta el Stark István, a Panasonic South-East Europe Kft. vezérigazgatója az MTI-nek.

Amikor tavaly október-novemberben a magyar piacon már erőteljesen csökkent a forgalom, Romániában még két kétszámjegyű volt a növekedés. Igaz, később a visszaesés is a nagyobb volt Romániában, részben azért, mert ott nagyon nagy, egyes hálózatokban 70 százalékos arányban vásárolták hitelre az emberek a szórakoztatóipari termékeket - fejtette ki a Balkánért és Romániáért is felelős vezérigazgató. Magyarországon ez az arány sehol sem haladta meg az 50 százalékot.

A Balkánon áprilistól számítva még idén is 10 százalékkal több bevétele volt a Panasonicnak, mint egy évvel korábban. Igaz, ez nem az általános bővülésbol adódott, hanem abból, hogy a társaságnak sikerült növelnie piaci részesedését. A másik ok pedig az, hogy a vállalat közvetlenül kezdett kereskedni ebben a térségben, aminek hatására kétszeresére nőtt partneri köre, s ez jótékonyan hatott a fogalomra.

Az elmúlt években átalakult a termékek keresleti szerkezete is: miközben a digitális fényképezőgépek iránt csökkent az érdeklődés, megmaradt a plazma és LCD tévék iránt, illetve nőtt a magyar piacon idén bevezetett új, felső-közép kategóriás háztartási gépek esetében.

A magyar és a nyugat-európai piacról a vezérigazgató elmondta: amikor Magyarországon jól megy a gazdaság, akkor itt sokkal nagyobb mértékben, akár 30-40 százalékkal is nő a kereslet, miközben a nyugati országokban már 3-5 százalék is nagyon jónak számít. Romániában még nagyobb a kilengés, hiszen ott 2007-ben még 70 százalékkal bővült a szórakoztató elektronikai piac, most pedig nagy mértékben esett.

QP | Quality Placement