A hálaadás Magyarországon általában azzal kerül be a híradásokba, hogy az amerikai ünnepet követően indul el a karácsonyi vásárlási szezon. Ilyenkor hagyomány, hogy a boltok előtt tömegverekedések törnek ki az elképesztő, akár 90 százalékos akciók miatt. A fogyasztói társadalom és a kapitalizmus furcsa, szinte szakrális ünnepe ez.

A cégek bár rajonganak az ilyenkor termelt profitért, a rossz hírverés miatt egyre többen próbálnak szabadulni az utcai harcig fajuló akcióktól. Szerencséjükre a fogyasztói szokások változása is nekik kedvez: az e-kereskedelem annyira elterjedt, hogy az Egyesült Államokban egyre többen rendelik meg inkább online a mindenféle akciós árukat, semmint, hogy ölre kelljen menni például egy plazmatévéért. Kedvező mellékhatás, hogy Kelet-Európába is exportálhatóvá vált a feketepéntekezés (black friday) a halloweenhez hasonló kulturális ellenállás nélkül.

Az áruházláncok ezért annyira beleszerettek az online akciózásba, hogy már-már a szexhez hasonlítják. A romániai központú Fashion Days vezérigazgatója, Robert Berza például úgy festette le az otthoni vásárlást, mint egy romantikus randevút. A fogyasztó hazamegy a meleg lakásba, feltesz egy lemezt, leül a kanapéra és egy kinyitott üveg bor mellett áll neki a rendelésnek.

A Fashion Days már több éve hirdet black friday akciókat, most mégis bizonyítania kell: augusztusban egy technikai fejlesztés miatt több fogyasztó hónapos késéssel kaphatta meg a rendelését. Ironikus, hogy ezt épp az okozta, hogy új kényelmi szolgáltatásokat akartak bevezetni (például az azonnali 30 napos visszavásárlási garanciát, vagy az ingyenes kiszállítást). Ezek most vizsgáznak az év legnagyobb terhelése alatt - mondta el Berza a cég bukaresti központjába szervezett sajtóúton.

Komoly várakozások

A Fashion Days értékesítése - a már említett nyár végi bakival együtt is - folyamatosan nő Romániában, Magyarországon és Bulgáriában, azaz abban a három országban, ahol jelen van: az idei első 10 hónapban 236 millió lej (mintegy 1,6 milliárd forint) árbevétele volt. A forgalom 63 százalékát Románia, a maradékot nagyjából fele-fele arányban Magyarországon és Bulgáriában érte el.

Érdekesség, hogy a három ország teljesen más fogyasztói magatartással bír. Bulgáriában jóval kelendőbbek a drága karórák és luxus ruházati cikkek, kiegészítők, míg Magyarországon a női ruhák és a cipők fogynak a legjobban.

Sokat várnak a magyar piactól

A magyar a leggyorsabban növekvő piacuk, sokat is várnak a fekete péntektől: a magyar eladások 95 százalékkal nőhetnek az előző évhez képest, az új ügyfelek száma pedig megduplázódhat az idén. Várakozásaik szerint a legtöbben Magyarországon használják majd a Fashion Days mobilapplikációját is, az összes vásárlás 55 százaléka történhet ezen keresztül. Az ügyvezető szerint az is borítékolható, hogy a magyarok élnek majd a legtöbben a kártyás fizetési lehetőséggel (35 százalék).

A fekete péntek egyébkén kiemelt időszaknak számít a Fashion Daysnél, hiszen ez az akciós időszak adja a teljes forgalom 19-20 százalékát. A vállalat becslései szerint a tavalyi fekete pénteki 570 ezer eurós (nagyjából 175 millió forintos) bevétel idén közel duplájára, 1 millió euróra (310 millió forint) emelkedik.

Az ügyvezető a Napi.hu-nak elmondta, hogy a magyarok a legárérzékenyebb fogyasztók az ügyfeleik között, mutatja ezt az is, hogy az akciós termékek általában hazánkban fogynak el a leggyorsabban év közben is. A cégnél csak "dealhunterként" (akcióvadászként) emlegetik a magyarokat.

A cég egyébként Magyarországon tudja a legkisebb profitot realizálni. Ebben viszont az "akcióvadászat" mellett a 27 százalékos magyar áfakulcs is szerepet játszik, ami a legmagasabb az Európai Unióban.

És meg is érkezik?

Komoly kihívásnak bizonyulhat, hogy időben kiszállítsák a megrendelt árukat, de erre is megpróbáltak felkészülni. Partnerségre léptek a Magyar Postával, valamint a Sprinter nevű futárcéggel - ismertette Berza, aki szerint több mint 2800 csomagponton lehet majd átvenni a rendeléseket.

Ugyanakkor a Fashion Days a kiszállítások számában csak 10 százalékos ugrást vár Magyarországon a fekete pénteki rohamban. Ennek oka, hogy a cég adatai szerint a kiszállításban a magyarok konzervatívabbak a bolgár és román vásárlóknál: kevesen kérnek házhoz szállítást, inkább az átvételi helyeket szeretik. Összességében a cégél viszont abban bíznak, hogy még a legnehezebben megközelíthető helyekre is sikerül majd eljuttatniuk a megrendeléseket egy héten belül.

 

Megérzik a munkaerőhiányt

A régiós szintű munkaerőhiány hatása alól azonban a Fashion Days sem tudja magát kihúzni, ami egyebek mellett a kézbesítéseknél jelenthet nehézségeket. A cégnél erre kétféleképpen próbálnak meg felkészülni: az egyik a logisztika koordinációja.

"Óránként monitorozzuk majd a befutott rendeléseket, a helyszínek alapján pedig folyamatosan szervezzük a sofőrök útvonalait" - magyarázta a terveket az ügyvezető a Napi.hu kérdésére.

A másik a kölcsönzött munkaerő használata. A cég augusztus óta toboroz új dolgozókat - többnyire munkaerő-kölcsönzőkön keresztül - a karácsonyig tartó időszakra. Ennek következtében mintegy 400 emberrel nő ebben az időszakban a foglalkoztatottjaik száma, akik - a román átlagbérnek megfelelő - nettó 400 eurós (mintegy 125 ezer forintos) fizetést kapnak.

"Bukarestben 1 százalék körüli a munkanélküliség, vagyis gyakorlatilag már nincsenek tartalékok. Száz kilométernél messzebbről kellett sofőröket toboroznunk" - mondta el Berza lapunknak.