Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága különbizottságot bízott meg Jan Huitema képviselő vezetésével, hogy áttekintse az Európai Bizottság által javasolt szén-dioxid-kibocsátási célokat. A Huitema-bizottság elkészítette jelentését, ám sajnálatos módon az ezekben foglalt célok irreálisak - véli Eric-Mark Hitema, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) igazgatója. Az Európai Bizottság célja a szén-dioxid-kibocsátás 55 százalékos csökkentése 2030-ra 2021-hez képest, amihez a bizottság szerint 3,9 millió elektromos töltőre lenne szükség az EU-s országokban a jelenlegi 200 ezerrel szemben.

Az ACEA számításai szerint valójában hétmillió töltőre (áramkútra) van szükség, és a Huitema-jelentés céljainak eléréséhez, amelyek radikálisabbak a bizottság elképzeléseinél, még többre lenne szükség. Nem beszélve a 2025 célok szigorításáról. A Huitema-jelentés készítői egyszerűen nem veszik figyelembe az autópari fejlesztési ciklusokat, amelyek négytől tizenegy éves termékciklusokkal számolnak. Így nem hagynának időt az autógyártóknak, hogy alkalmazkodjanak a megszigorított feltételekhez.

Az ACEA igazgatója szerint nem szerencsés kétévente változtatni a környezetvédelmi célokat, így a 2035-ös elvárásokat elegendő a 2028-as felülvizsgálatkor megfogalmazni. A 100 százalékos kibocsátáscsökkentés elérésének céldátumát jelenleg korai lenne kitűzni, elsősorban azért, mert nem tudjuk, mit hoz a technológia fejlődése a következő években. Az ACEA nem bánná, ha az Európai Parlament különböző bizottságai, így a környezetvédelmi és az infrastruktúra-fejlesztési kommunikálnának egymással, hogy egymással és a lehetőségekkel összehangolt javaslatokat fogalmazzanak meg.

Figyelembe kellene venni továbbá az elmúlt két év problémáit, elsősorban az autókhoz használt chipek hiányát, amelyek előállítását az Európai Unió egyelőre nem tudja megoldani. Ha az új autók túl drágák lesznek az átlagemberek pénztárcájához mérten, akkor – ahogy arra már Nyugat-Európában is láttunk jeleket – előtérbe kerülnek a használtak, amelyek többnyire hagyományos meghajtásúak az azzal járó károsanyag-kibocsátással.