Az alkatrész-utánpótlás lehet az egyik leginkább problémás pont a tulajdonosok és a potenciális vevők számára azon növekvő számú autómárkával kapcsolatban, amelyeket az utóbbi időszakban adtak el, alakítottak át vagy zártak be - írja a Wall Street Journal.

Emellett a jövőbeni eladás, az autó értéke és a megfelelő szerelő megtalálása is gondot okozhat.

Az elmúlt két évben számos márka tűnt el vagy került közel a megszűnéshez: a Ford a Volvo eladásáról tárgyal, a Chrysler pedig tervei szerint két éven belül megszünteti PT Cruiser és Dakota modelljeit. A GM pedig amellett, hogy leállította a Pontiac márka gyártását, a Saturn megszüntetését is bejelentette, de a levegőben lóg a Saab sorsa is.

A rossz hírek között azért bizakodásra is lehet oka a vásárlóknak: a veszélyeztetett márkákat komoly akciók tehetik vonzóvá - legalábbis azok számára, akik hosszú időre választanak maguknak járművet. A Saabok például most listaáruknál 30 százalékkal olcsóbban vásárolhatók meg Amerikában.

Szakértők szerint a legtöbb esetben az alkatrészellátással vagy szervízeléssel összefüggő aggodalmak túlzottak: az alkatrészek utánpótlása a tapasztalatok alapján még évekig megoldott, szerelőt pedig még ennél is könnyebb találni - mondják.

A törvény szerint pedig minden gyártó köteles a garanciális időszakban - ami akár öt év vagy százezer kilométer is lehet - biztosítani az alkatrészeket, az utángyártott cikkek piaca pedig még ennél is tovább teszi elérhetővé ezeket a letűnt márkák tulajdonosai számára.

Mindezek ellenére egy ilyen "árva" autó birtoklása azért több nehézséget rejt: a kisebb szériás modelleknél például az alacsony darabszám miatt kérdéses, hogy fennmarad-e akkora kereslet az alkatrészek iránt, amely miatt megéri ezeket gyártani, a kevésbé népszerű típusok tulajdonosai pedig már előre internetes aukciókon gyűjtik be a későbbiekben hiánycikknek vélt darabokat.