Az európai autógyártók egy 40 milliárd eurós kérdéssel fordultak az Európai Bizottság felé: támogatná-e az EB a környezetbarát autók fejlesztését és gyártását, ha már egyszer az elmúlt évek során oly divatossá vált benzinzabáló hobbiterepjárók csillaga az üzemanyagárak emelkedésével és a hitelpiacok világszerte érzékelhető befagyásával leáldozott.

Az ötlet persze nem az európaiak sajátja - a tengerentúli autógyártók kérésére a múlt héten bólintott rá az Egyesült Államok kongresszusa. Az amerikai kormányzat 25 milliárd dolláros, rendkívül vonzó hitelkonstrukcióval támogatja a hazai autógyártás három detroiti nagyágyúját, amelyek egyúttal vállalták azt is, hogy a nekik nyújtott hitelt a környezetbarát gépkocsik fejlesztésére fordítják.

Az európai autógyártók szövetségének (Acea) tagjai egyhangúlag úgy határoztak, hogy követik amerikai társaik példáját. A Fait elnöke a Financial Timesnak elmondta: a 40 milliárd eurós támogatásra azért van szükség, mert az európai autóipar nagyobb tengerentúli társánál, ahol költségesebb a szükséges mozgástér kialakítása.

Az európai autógyártók gyors reakciójára szakértők szerint azért is szükség lehet, mert az amerikai támogatás folyósításával a tengerentúli piacon is jelenlévő társaságok helyzete csak romolhat. Bár a kölcsön részletei egyelőre tisztázatlanok, az már most biztosnak látszik, hogy arra csak olyan gyárak tarthatnak igényt, amelyek legalább 20 éve tevékenykednek az Egyesült Államokban - így az amerikai piacon jelentős érdekeltségekkel bíró Volkswagen nehéz hamarosan nehéz helyzetben találhatja magát.


A német autógyártóval ellentétben a francia Renault és az olasz Fiat inkább rögtön az EB-nél kilincselne a hitelért.