A Morgan Stanley egyik friss elemzésében a kelet-közép-európai országok autóiparának jellemzőit vizsgálta. A GDP-arányos autóexport szempontjából a vizsgált öt ország közül Magyarország a maga 3,6 százalékával a középmezőnyben helyezkedik el: a szlovák és cseh exporton belül 10 százalék feletti, míg a románoknál és a lengyeleknél 2 százalék, vagy az alatti ez az arány - írja a Portfolio.

Ami ennél sokkal érdekesebb, az a hazai hozzáadott érték alakulása az egyes országok esetében. Minél magasabb, annál nagyobb a belföldi szektor hozzájárulásának mértéke a végtermékhez, ami aztán elhagyja az országot.

Magyarországon minden 100 egységnyi autóipari export csupán 39 százalékát teszi ki a hazai ipar hozzáadott értéke, a maradék 61 százalék külföldön rakódik rá. Ezzel szemben Romániában például a belföldi szektor 75 százalékban felelős a végső produktum értékének előállításában. A lista szerint a lengyelek, a csehek, de még a szlovákok is valamivel előttünk helyezkednek el.

QP | Quality Placement